Monday 29 June 2015

tujuan untuk memecahkan “monotonous” kebosanan dan mengurangkan stres isteri yang masih baru di rumah itu.

3. Senaraikan semua aktivit harian ibu anda daripada bangun sahur hingga dia masuk tidur. Kemudian terangkan kepada isteri agar isteri tadi tahu pergerakan seharian ibu mertuanya itu dan melayan ibu mertuanya mengikut aktiviti rutinnya. Dengan ini isteri tadi tidak kekok dan mudah untuk dia mengenali ibu mertuanya.

4. Terangkan juga masakan-masakan kegemaran ibu itu semasa bersahur, berbuka dan hidangan raya agar isteri anda boleh “google” recipe berkenaan sebagai persediaan membantu mertuanya di dapur.

5. Terangkan juga hadiah-hadiah yang menjadi minat ibu dan ayah. Jika anda sebagai lelaki tidak tahu (memang tak tahu pun) elok tanyalah kakak atau adik perempuan anda mengenai hal ini. Mereka boleh membantu. Dan sesampai di rumah nanti, biarkan isteri anda yang menyerahkan hadiah itu kepada ibu dan ayah anda. Ini memberikan pandangan pertama yang positif daripada ibu dan ayah anda kepada isteri anda. Isteri juga terasa dihormati. Sebaik-baik hadiah ialah biskut raya atau juadah makanan untuk berbuka puasa. Jangan hadiah kain yang belum berjahit atau makanan mentah yang membebankan ibu mertua memasaknya.

6. Jika berkumpul sanak saudara beramai-ramai, jangan tinggalkan isteri anda keseorangan. Duduk bersama dia melayan dan membantu menjawab soalan-soalan daripada sanak saudara yang kadang-kadang itu sengaja melontarkan soalan “mengena” terutama sekali yang berlainan dialek. Kecewa isteri anda jika dia terasa dipermain-mainkan terutama sekali anda tidak “mempertahankan”nya.

7. Jika isteri mengadu dan mengomen itu ini mengenai keadaan dan perangai orang-orang di rumah itu, jangan terus menghentamnya. Isteri anda sedang “mengorientasi” atau “menyelami” atau “kondisi” suasana baru di rumah barunya itu. Dengarlah perkataannya dan jawablah dengan kasih sayang agar penjelasan anda itu dapat diterima sebagai rasa belas kasihan.

8. Kalau isteri anda segan atau malu pada peringkat awal bertanya kepada mertua atau

No comments:

Post a Comment