Thursday 27 August 2015

Pembunuh wartawan bersifat ganas, pemarah

Pembunuh wartawan bersifat ganas, pemarah
Moneta, Virginia: Walaupun selepas menembak mati wartawan dan jurukamera stesen televisyen CBS, Vester Lee Flanagan II terus menunjukkan kemarahannya, termasuk menghantar faksimili 23 muka kepada ABC News dengan kata-kata akhir ‘saya menjadi mangsa manusia... menunggu masa untuk BOOM!!!".
Beberapa jam selepas menembak mati bekas rakan sekerjanya malam tadi, dan memuat naik video serangannya ke Facebook, Flanagan memandu kereta dan merempuh kedai sebelum menembak dirinya. Dia mati di hospital pagi ini.
Dalam notanya, Flanagan yang ke udara dengan nama Bryce Williams sebelum ini, berkata dia menghadapi diskriminasi kerana berkulit hitam serta gay dan kejadian tembakan di gereja penduduk kulit hitam Charleston, Carolina Selatan, baru-baru ini, juga menjadi pendorong.
Bekas Pengarah Berita stesen WDBJ di Roanoke, Virginia, Dan Dennison, berkata Flanagan dipecat dari stesen itu pada 2013 dan polis terpakasa dipanggil kerana dia enggan meninggalkan bangunan stesen.
Sejak muka bekerja, Flanagan, 41, membuat banyak aduan mengenai pekerja lain termasuk melakukan diskriminasi serta mengamalkan perkauman terhadapnya - tuduhan yang dinafikan stesen itu.
Pada 2000, Flanagan dipecat dari stesen televisyen WTWC-TV di Tallahassee, Florida, kerana mengancam pekerja lain
Dalam akaun Twitter, Flanagan menulis mengenai perbalahan dengan mangsa tembakannya, wartawan Alison Parker, 24, dan jurukamera Adam Ward, 27, yang menurutnya Parker membuat kenyataan perkauman manakala Ward membuat aduan terhadapnya kepada Jabatan Sumber Manusia. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 
Khamis, 27 Ogos 2015 @ 6:38 PM 
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/73399?m=1#sthash.5Dm7f2fM.dpuf

No comments:

Post a Comment