Wednesday, 24 December 2014

Jawapan balas terhadap dakwaan palsu dan tuduhan puak wahabiol thdap ASWJ ...

Disebarkan oleh puak2 yg xbertanggungjawab... Fahami kekeliruan2 dan penjelasan2 berkaitan 👇
___________________________________

Mencari titik temu antara usaha untuk merapatkan kembali jurang yang makin celaru antara ummah terutama di malaysia.

Ramai mereka2 yg mengaku mengikut aliran ash syafi'i yg terlebih laju menuduh org wahabi tanpa mengambil kira apakah pendapat imam mazhab itu sendiri.
---------------------------------------

Perkara yang terkandung dalam mazhab ash syafi'i dan pendapat para imam dalam mazhab syafi'i.

1). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang tidak melakukan doa qunut pada solat subuh secara terus-menerus. Kalau begitu Imam Taqiyuddin as-Subki asy-Syafie dan Syeikh Abu Hasan al-Karajji asy-Syafie juga adalah WAHHABI karena mereka meninggalkan qunut subuh atas alasan kelemahan hadisnya. –Lihat .al-Bidayah wa an-Nihayah, Ma’na Qaul al-Imam al-Muththalibi Idza Shahhal Hadits Fahuwa Madzahbi (Majmu’atur Rasa-ilil Muniriyyah) dan Thabaqat asy-Syafi’iyyah­ al-Kubra.

TAK ADA PUN ORANG BILANG, KIRA ATAU TUDUH WAHHABI SEMATA2 TAK BACA QUNUT SUBUH KERANA MEMANG SUNAT ATAU TIDAK BACA QUNUT SUBUH ITU MASALAH KHILAFIAH,  TAPI WAHHABI ITU IALAH ORANG YANG BILA BERPANDANGAN QUNUT SUBUH TIDAK SUNAT SAMPAI MEMBID'AH SESATKAN MEREKA YANG BACA QUNUT SUBUH.

2). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang tidak melaksanakan solat sunat qabliyyah dua rakaat (sebelum) solat Juma’at. Kalau begitu al-Hafizh al-‘Iraqi asy-Syafie dan Imam Abu Syamah asy-Syafie serta al-Imam Abi al-Thayyib Muhammad Syams al-Haq al-‘Azhim al-Abadi juga adalah WAHHABI karena mereka melemahkan pandangan yang mengkhususkan solat sunat dua rakaat sebelum Juma’at. –Lihat al-Ba’its al-Inkar al-Bida’ wa al-Hawadits, Tharh al-Tsarib dan ‘Awn al-Ma’bud Syarah Sunan Abu Daud.

SAMA MACAM DI ATAS, SETAKAT TAK SOLAT SUNAT TU TAKDE PUN YANG DICAP WAHHABI (WALAUPUN WAHHABI MEMANG MALAS BUAT BENDA2 SUNAT NI). TAPI WAHHABI ITU IALAH ORANG YANG BILA BERPANDANGAN SOLAT QABLIAH JUMAAT TAK SUNAT MEMBID'AH SESATKAN ORANG YANG SOLAT SUNAT QABLIAH JUMAAT.

3). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang tidak setuju dengan adzan dua kali Juma’at. kalau begitu, Wahhabilah Imam asy-Syafie yang cenderung kepada Sunnah Nabi, yaitu adzan Juma’at hanya sekali di zamannya Nabi. –Lihat kitab al-Umm.

SAMA MACAM DI ATAS. IMAM SYAFIE TIDAK MEMBID'AH SESATKAN AZAN DUA KALI MACAM WAHHABI BUAT.

4). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang membenci kenduri arwah. Kalau begitu, Wahhabilah Imam asy-Syafie dan para imam bermazhab (aliran) Syafie seperti Syeikh Mustafa Khin asy-Syafie, Syeikh Mustafa al-Bugha asy-Syafie, Syeikh ‘Ali al-Syarbaji asy-Syafie, Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari asy-Syafie, Syeikh Daud al-Fatani asy-Syafie, Syeikh Zainul Abidin Muhammad al-Fatani dan banyak lagi. Itu karena mereka semua amat membenci amalan kenduri arwah. –Lihat kitab al-Umm, kitab I’anatu ath-Thalibin, Kashfu al-Litham, Sabil al-Muhtadin, Bughyatul Tullab dan kitab al-Fiqh al-Manhaj ‘Ala Madzhab al-Imam asy-Syafie.

5). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang tidak bermazhab dan menentang taqlid buta dalam beragama (ikut membuta tuli). Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie karena tidak bermazhab kepada mazhab-mazhab yang muncul sebelumnya, antaranya ialah Imam Malik (mazhab Maliki), yaitu gurunya sendiri. Juga Wahhabilah Imam asy-Syafie kerana menetang keras amalan bertaqlid buta dalam beragama. –lihat kitab Manaqib asy-Syafie, Siyar A’lam al-Nubala’, Hilyatul Auliya’ dan Tarikh Dimasyqi.

KALAU TAQLID BUTA MEMANG SEMUA PUN TAK SETUJU, TAPI KALAU TAQLID DENGAN BELAJAR SEBAB BELUM SAMPAI KEMAMPUAN BERIJTIHAD ITU MEMANG TUNTUTAN AGAMA. IMAM SYAFIE TIDAK BERTAQLID KEPADA IMAM2 SEBELUMNYA KERANA BELIAU TELAH MENCAPAI MARTABAT MUJTAHID, MAKA HARAM UNTUK BELIAU BERTAQLID, LEBIH2 LAGI BELIAU MUJTAHID MUTLAK. LAIN HALNYA KALAU JUHALA WAHHABI BARU HAFAL HADIS DUA TIGA DAH NAK BERIJTIHAD SEDANGKAN JUHALA MACAM TU HARAM BERIJTIHAD SEBAB TAK CUKUP SYARAT2 IJTIHAD.

6). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang menunaikan z

No comments:

Post a Comment