Wednesday 24 December 2014

dan al-Fatwa al-Kubra al-Fiqhiyyah.

SAMA MACAM DI ATAS. DI DALAM MASALAH KHILAFI
AH ULAMA YANG BERBEZA PANDANGAN TIDAK LAH SAMPAI MEMBID'AH SESATKAN ORANG LAIN MACAM WAHHABI. LAGIPUN PANDANGAN IMAM SYAFIE ADALAH TIDAK ADA YANG NAMANYA MEMBACA QURAN BAGI PIHAK SI MATI BERBEZA DENGAN BERSEDEKAH BAGI PIHAK SI MATI DIBOLEHKAN, TETAPI KALAU BACA AL-QURAN DAN BERDOA AGAR ALLAH SWT SAMPAIKAN PAHALA ITU BOLEH.

12). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang melarang mengkapur dan membangun bangun di atas kubur. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie dan Imam al-Munawi yang menjelaskan kebencian Imam asy-Syafie kepada amalan membangun dan mengkapur kuburan sebagaimana yang mendarah daging dalam tradisi umat Islam yang mengaku bermazhab Syafie. –Lihat kitab al-Umm, Syarah Shahih Muslim dan Faidh al-Qadir.

13). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang menetapkan sifat al-Istiwa’ Allah di atas ‘Arasy di atas langit, sifat turun (al-Nuzul) dan sebagainya tanpa takwil. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang menetapkan kedua-dua sifat itu dan selainnya tanpa sebarang pentakwilan ke atasnya. Demikian juga al-Imam adz-Dzahabi asy-Syafie yang turut menetapkan sifat-sifat Allah. –Lihat kitab Tafsir Ibn Katsir dan al-‘Uluw Li al-‘Aliyyil ‘Azhim.

INI PENIPUAN TERHADAP PARA IMAM. MEREKA MENETAPKAN SIFAT2 ALLAH TANPA TAKWIL YANG KHUSUS TETAPI MEREKA TAFWIDH SERAHKAN BULAT2 KEPADA ALLAH SWT MAKNA SEBENAR DENGAN MENAFIKAN MAKNA YANG ZAHIR (TAKWIL UMUM) IAITU MENAFIKAN TEMPAT DAN BERPINDAH-PINDAH DARI  SUATU JIHAH (PIHAK) KE JIHAH (PIHAK) YANG LAIN DARIPADA ZAT ALLAH YANG MAHA SUCI SEBAGAIMANA KEKELIRUAN WAHHABI MUJASSIM

14). Orang bilang Wahhabi adalah mereka yang tidak belajar dan berakidah dengan sifat 20. Maka demikian Wahhabilah Imam asy-Syafie karena tidak pernah mempelajari, apalagi mengajarkan sifat 20 itu. Tidak ada satupun bukti beliau berpegang kepada kaedah pengkajian sifat 20 didalam semua kitabnya. -Lihat kitab al-Umm dan al-Risalah.

INI LAGI BODOH. JANGAN KATAKAN IMAM SYAFIE DAN JANGAN KATAKAN ILMU SIFAT 20 PULUH... ILMU NAHU, TAFSIR, USUL FIQH PUN TAK ADA DI ZAMAN NABI DAN MUNCUL KEMUDIAN. YANG PASTI PENGKLASAN DAN SUSUNAN ILMU ITU MENERANGKAN INTIPATI PEGANGAN RASULULLAH DAN SALAF, BUKAN BUAT PEGANGAN BARU. YANG LUCUNYA WAHHABI TAUHID 3 YANG TAK ADA DI ZAMAN NABI DAN DI DALAM AJARAN SALAF BOLEH PULA DITERIMA SEMATA2 TAKSUB DENGAN IDEA IMAM IBN TAIMIYYAH?!

15). Orang katakan Wahhabi adalah mereka yang tidak menyapu muka selepas berdoa. Jika demikian maka Wahhabilah juga Imam al-Nawawi asy-Syafie yang menolak kesunnahan harus menyapu muka selepas doa. Demikian juga Imam al-‘Izz ‘Abd as-Salam asy-Syafie yang menyatakan adalah Hanya orang-orang bodoh yang menyapu muka selepas berdoa. -Dinyatakan di dalam ‘Irwa’ al- halil dan Shahih al-Adzkar wa Dha’ifuhu.

SAMA MACAM DI ATAS, MASALAH YANG ADA KHILAF, PARA ULAMA BERLAPANG DADA TAK MACAM WAHHABI YANG BILA CENDERUNG KEPADA PENDAPAT YANG TIDAK MENSUNATKAN MENGHUKUM BID'AH SESATKAN UMAT ISLAM YANG TIDAK SEPENDAPAT.

WAHHABI ADALAH PENGIKUT2 AJARAN SYEIKH MUHAMMAD BIN ABDUL WAHHAB YANG MENYEMPITKAN ISLAM DAN QURAN DAN SUNNAH HANYA KEPADA KEFAHAMAN MEREKA LALU MUDAH MEMBID'AH DAN MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM YANG LAIN. SEKIAN, TAK PAYAH DIBILANG2 WAHHABI NI, ADA AKAL, ADA ILMU INSYAAALLAH BOLEH DILIHAT PENIPUAN DAN PEMBOHONGAN MEREKA. BILANG KONON!

Wallahua’lam . BUKAN WAHHABI YANG A'LAM.

* TAMBAHAN

ulasan tambahan kepada beberapa fakta dalam dakwaan penulis 15 point.

1. Dakwaan yang menyatakan bahawa imam subki berpendapat tidak sunat qunut berdasarkan kan kitab makna qaul al muttalibi tidak tepat bahkan menggambarkan sebaliknya. Dalam kitab tersebut, imam subki mengakui bahwa pendapatnya (dahulu) ; tidak sunat qunut adalah silap dan mengakui ketepatan pandangan imam syafie dalam masalah tersebut. Pendapat lamanya itu bukan kerana isu hadis dhaif, tapi beliau telah menganggap ia sebagai qunut nazilah, dan ternyata silap.

Beliau telah menyamakan sikapnya dengan sikap imam ibnu jarud yang tergesa gesa dalam masalah puasa orang yang berbekam. Sekadar ingatan saya yang telah baca kitab itu ham

No comments:

Post a Comment