Susulan BH bongkar lesen gerenti lulus: JPJ rombak sistem ujian
Kuala Lumpur: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan merombak sistem ujian memandu tahun depan, dengan menggunakan teknologi pengesan kesalahan berkomputer bagi mengurangkan penyelewengan dalam prosedur itu.

Dengan teknologi baharu itu, semua kesalahan terutama dalam bahagian dua ujian praktikal membabitkan kemahiran calon memandu akan dikesan dan direkodkan secara automatik. 
Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad, berkata sistem yang sedang dibangunkan itu dijangka siap April 2015 dan akan digunakan secara berperingkat di seluruh institut memandu bermula pertengahan tahun depan. 

Rombakan terhadap sistem itu diumumkan selepas pembongkaran BH mengenai gejala sogokan yang berlaku dalam proses mendapatkan lesen memandu membabitkan pengajar dan pegawai penilai JPJ.

Teknologi pengesan kesalahan itu akan mengesan apa saja kesalahan calon ujian memandu. Contohnya, untuk ujian lesen motosikal, apabila calon ujian keluar atau jatuh dari papan, pengesan terus hantar rekod ke sistem komputer dan ditanda gagal.

Berita lanjut dapatkan akhbar BH hari ini