Thursday 28 July 2016

PENTING MENGHADAPI UJIAN DENGAN KESYUKURAN

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: “Sungguh menakjubkan keadaan orang yang beriman, kerana segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mukmin; yaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan, ia bersyukur, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa musibah, ia bersabar, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya.” [Hadith riwayat Imam Muslim]

Subhanallah, bagaimana seorang Mukmin apabila ditimpa musibah boleh mempunyai tahap kesyukuran sedemikian saudara? Ia tidak lain adalah bermula dengan kesedaran bahawa setiap kali mereka ini diuji, maka itulah peluang untuk Allah tinggikan martabat mereka. Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Baqarah ayat 155-157:

Yang bermaksud: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (155) (Iaitu) mereka yang apabila ditimpa kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (156) Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan pelbagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayatNya. (157).”

Saudara, apabila kita ditimpa musibah bersyukurlah kerana itu petanda Allah masih sayangkan kita. Kita sebagai manusia jika terus-menerus mendapatkan kemewahan, keselesaan, kesenangan akan amat mudah hanyut, sehingga melupakan dan tidak merasakan perlu untuk dekat dengan Allah. Untuk itu, ada kalanya Allah memberikan kita ujian. Di mana dalam ujian itu kita akan merasa perlu untuk kembali bersujud, memohon bantuanNya.

Semoga Allah s.w.t. mengurniakan kepada kita kekuatan untuk bersabar di atas segala ujian kehidupan, amin ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment