Friday 22 May 2015

Keluarga Anda Najib Penuh Selesa Mangsa Banjir Masih Ada Tinggal Dalam Khemah




Sejak bencana banjir pada penghujung tahun lalu, Parlimen Gua Musang masih belum menerima peruntukan dari Kerajaan Pusat untuk membina semula rumah mangsa dan membaikpulih kemudahan infrastruktur.
Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah, berkata dia sudahpun membuat permohonan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

tengku-razaleigh-hamzah1“Bagaimana nasib mangsa banjir yang masih duduk dalam khemah? Kita nak pindahkan mereka, tapi tak banyak duit. Kalau dapat duit kita boleh bina rumah,” katanya ketika ditemui di Parlimen pada Rabu.
Tengku Razaleigh berkata parlimennya memerlukan hanya RM6 juta untuk membina rumah dan infrastruktur serta belanja makan minum dan pakaian untuk penduduk yang hilang segalanya akibat bencana banjir di Gua Musang.
Menurut Tengku Razaleigh dia telah menghubungi kontraktor yang memberi jaminan boleh menyiapkan 100 buah rumah dalam masa dua minggu
“Saya sekarang kena fikir macam mana nak dapatkan kerja untuk mangsa yang kini dalam keadaan sebatang kara.
“Budak-budak pergi sekolah tak pakai sepatu pun. Mana pernah berlaku. Sebelum Merdeka pun anak-anak kita pakai sepatu,” katanya.
Tengku Razaleigh tidak menafikan PAS negeri memang ada membina rumah, tetapi ia cuma mempunyai satu bilik.
“PAS ada buat rumah tapi rumah kecil yang sebilik. Di situlah tempat mereka duduk, makan. Ibubapa, anak-anak lelaki dan perempuan tidur bersama.
“Saya cadangkan supaya dibina rumah tiga bilik. Jadi ibubapa satu bilik manakala anak-anak perempuan dan lelaki masing-masing ada bilik sendiri,” katanya.



No comments:

Post a Comment