Wednesday 29 June 2016

MEMAKMURKAN AKHIR RAMADAN

Sesungguhnya seperti baru semalam kita merasakan kerinduan yang amat mendalam untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan. Tiba-tiba pada hari ini, dengan tanpa disedari Ramadan hampir berlalu pergi meninggalkan kita.

Pada sepuluh malam terakhir Ramadan ini, terdapat salah satu malam yang sungguh istimewa, yang disifatkan oleh Allah s.w.t. sebagai malam yang lebih baik daripada seribu bulan, Allah s.w.t. berfirman dalam surah  Al-Qadr:



Maksudnya: “SesungguhNya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam Kemuliaan lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh dengan kesejahteraan sampai terbit fajar.”

Subhanallah! Bayangkan saudaraku, bagaimana hebatnya pahala dan ganjaran kurniaan Allah s.w.t. bagi mereka yang berjaya mendapat malam tersebut. Ternyata amalan pada malam tersebut lebih baik dari 1000 bulan, yakni sekitar 83 tahun. Kita ini saudara, belum pasti umur akan mencapai masa itu. Dosa dan noda kita juga mungkin menggunung tinggi.



Oleh itu, janganlah kita lepaskan sebarang peluang untuk mendapatkan pengampunan Allah s.w.t. dan rahmahNya, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia ini.

Nabi s.a.w pernah bersabda:

Maksudnya: “Siapa yang mendirikan solat pada malam Lailatul Qadr dalam keadaan beriman dan mengharapkan ganjaran, akan diampunkan dosanya yang telah lalu”. [Hadith riwayat Imam Al-Bukhari]

No comments:

Post a Comment