Friday 20 May 2016

KHUTBAH JUMAAT - 13 SYA'ABAN 1437 / 20 MEI 2016

MENGUKUHKAN PERPADUAN DEMI AGAMA ISLAM

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَ‌ٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾

Bermaksud: "Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (Agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenangkanlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam) maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyyah) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga), demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu Ayat-Ayat keterangan-Nya sampai kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya". (Surah Ali-Imran Ayat 103)

أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أًيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، اِتَّقُوْا اللهَ اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang jamaah yang dirahmati Allah,

Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan sidang Jumaat sekalian, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah سبحانه وتعالى dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Sebelum memulakan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang Jumaat sekalian agar menumpukan perhatian terhadap khutbah yang bakal disampaikan. Fahami dan hayatilah isi kandungan serta jangan bercakap-cakap dan membuat bising. Mudah-mudahan kita memperolehi keredhaan di sisi Allah سبحانه وتعالى. Mimbar pada hari ini akan membicarakan khutbah yang bertajuk: "Mengukuhkan Perpaduan Demi Agama Islam".

Saudara-saudaraku yang dikasihi Allah,

Keamanan dan kesejahteraan adalah dua perkara yang cukup bermakna dan tidak mampu dinilai dengan wang ringgit. Dengan keamanan inilah, kita mampu untuk melaksanakan segala perintah Allah سبحانه وتعالى dengan tenang dan tenteram tanpa merasa bimbang. Hal ini berbeza sama sekali dengan saudara-mara kita yang berada di Palestin. Syria dan negara-negara Islam bergolak yang lain. Kehidupan mereka dihantui dengan hujanan bom dan tembakan peluru tanpa henti. Telinga mereka telah lali dengan ribuan letupan setiap hari. Mata mereka sudah kering untuk menangisi kesyahidan ahli keluarga yang dicintai. Hati mereka cukup tabah menempuh liku-liku duniawi. Adakah kita semua gembira dengan situasi sebegini? Adakah kita sanggup mengharungi dugaan bertali arus bak lautan tidak bertepi?

Apabila kita perhatikan usaha pertama baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم untuk membina masyarakat di Madinah ialah dengan mendirikan masjid sebagai asas perpaduan. Seterusnya, baginda menyatukan dua golongan yang telah beratus tahun bermusuhan sesama sendiri iaitu golongan Aus dan Khazraj, lalu dikenali golongan ini sebagai Anshar. Baginda juga telah menyatukan golongan yang datang daripada Makkah yang diberi nama golongan Muhajirin. Maka hasilnya, terbentuklah satu masyarakat yang bersatu padu yang disatukan dengan ikatan ukhuwwah Islamiyah bercirikan kehendak Allah dan Rasul-Nya. Sebagaimana firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Al-Hujurat Ayat 10:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ .... ﴿١٠﴾

Bermaksud: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelagah) itu".

Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,

Islam adalah agama paling sempurna yang mendapat keredhaan oleh Allah سبحانه وتعالى, manakala baginda Nabi صلى الله عليه

No comments:

Post a Comment