Monday 21 December 2015

Terkini: Kerajaan Mengharamkan Perniagaan Online...Peniaga Mula Melenting



JUAL BARANG MELALUI FACEBOOK TANPA DAFTAR AKAN DI HARAMKAN


Rata2 ramai aku tengok yang melenting apabila peniaga dalam talian atau online termasuk di laman sosial Facebook dan Instagram selepas ini akan diwajibkan mendaftar perniagaan mereka dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) kerana jika tidak berdaftar maka ia akan diharamkan oleh undang2, bukan haram pada agama. Langkah itu dicadang untuk diperkenalkan bagi memelihara dan melindungi hak pengguna daripada dieksploitasi dan ditipu oleh peniaga.  

Peniaga dalam talian atau online termasuk di laman sosial Facebook dan Instagram diwajibkan mendaftar perniagaan mereka dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), persidangan Dewan Negara diberi­tahu semalam.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, langkah itu diperkenalkan bagi memelihara dan melindungi hak pengguna daripada dieksploitasi dan ditipu oleh peniaga.

Sumber Kosmo!


Memang biasanya cadangan untuk daftar, dapatkan lesen dan cukai ini antaranya untuk dapatkan duit dan hasil kutipan untuk pendapatan negara. Namun tak dinafikan juga dengan peniaga online ini mendaftar syarikat mereka dengan SSM maka sekurang2nya hak pengguna sedikit sebanyak akan terpelihara daripada ditipu dan discam.

Ini kerana bila orang ditipu melalui urusniaga jual beli di Internet, bila buat laporan pun biasanya kita akan kena balik dengan jawapan2 seperti "Transaksi bank yang awak buat tu sah, yang kamu percaya tu kenapa?", "Kenapa awak senang sangat percaya kat orang yang awak tak kenal?" dan sebagainya. Biasanya penipuan online ni bukan sahaja di Facebook, Instagram, Whatsapp malah di Mudah.my pun selalu berlaku.

No comments:

Post a Comment