Monday 11 December 2017

*TAZKIRAH: ALIM YANG SUKA MEMBELIT ITU ADALAH SYAITAN*

Syeikhul Islam Al Hujjah Al Imam As-Sayyid Abdullah ‘Alawi Al Haddad Al Jufri Asy-Syafi’i (w 1132H, ulama kurun ke12) berkata:

Sesetengah dari orang-orang yang berilmu, walaupun tiada beramal dengan ilmunya, atau mengajarkannya kepada orang lain, mereka suka pula menyeru kepada yang serong. Mereka gemar membuka pintu ta’wil (tafsiran) dan menunjukkan kepada orang-orang awam, sehingga terbukalah jalan untuk membelit atau menipu, supaya mereka dapat mengelakkan diri dari mengeluarkan hak-hak yang diwajibkan ke atas mereka oleh agama, ataupun untuk merampas hak-hak orang lain.

Orang alim yang bersikap seperti ini, adalah syaitan yang durjana, pengingkar dan penentang Allah dan Rasul-Nya. Sebenarnya ia telah dilantik oleh syaitan untuk menjadi wakilnya di dunia, agar ia boleh menabur fitnah dan menunjuk kepada kesesatan dan kekeliruan.

Orang ini dipandang oleh Allah sama seperti keldai dan anjing dalam kelakuannya yang buruk dan hina. Kalau tidak, tentulah keldai dan anjing itu lebih utama daripadanya, sebab keldai dan anjing apabila mati akan menjadi tanah, akan tetapi mereka akan diseret ke dalam api neraka.

Firman Allah Ta’ala:

 "مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ"

Maksudnya:

“Perumpamaan orang-orang yang membawa kepadanya Kitab Taurat, tetapi mereka tidak membawanya, seperti keldai yang memikul kitab-kitab. Amatlah buruknya kaum yang mendustakan keterangan-keterangan Allah, dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.”

(Surah Al-Jumu’ah: 5)

Firman-Nya lagi:

"وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ"

Maksudnya:

“Dan bacakanlah kepada mereka berita seorang yang Kami berikan keterangan-keterangan Kami kepadanya, lalu dibuangnya. Oleh sebab itu, mereka telah didatangi syaitan, dan syaitan itu termasuk orang-orang yang sesat jalan.”

(Surah Al-A’raf: 175)

Firman-Nya lagi:

"فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث"

Maksudnya:

“Perumpamaannya adalah sebagai anjing, kalau engkau menghalaunya dia akan jelirkan lidahnya, dan jika engkau biarkan dia juga akan jelirkan lidahnya.”

(Surah Al-A'raf: 176)

An-Nashaaih Ad-Diniyah Wal-Washaaya Al-Imaaniyah, 101-102.

Wallahua’lam. Sollu’alannabi.

#عالم_كذاب

https://t.me/skuadpemudaislam

No comments:

Post a Comment