Saturday 29 October 2016

RM29,800 pergi hilang selepas doktor diberitahu untuk mengemas kini akaun bank

Zarina Abdullah Zarina Abdullah25 Oktober 2016
BESUT: Seorang doktor wanita berusia 52 tahun itu mengalami kejutan pada hari Sabtu selepas mendapati dia telah kehilangan RM29,800 penipuan dalam talian.
Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohd Zamri Mohd Rowi berkata, mangsa, dari Jerteh, polis memberitahu beliau telah menerima e-mel yang kononnya dihantar oleh bank mengarahkan beliau untuk mengemaskini akaun mereka Sabtu lepas.

Curiga, beliau berkata, mangsa kemudian dikemaskini akaun beliau melalui laman web dan juga menyediakan Transaction Authorisation Code (TAC) seperti yang diminta oleh sindiket itu.
"Oleh kerana dia memeriksa akaun beliau lagi, mangsa terkejut apabila mendapati bahawa RM29,800 telah dipindahkan ke akaun bank lain atas nama Jacenta @ Ja," katanya.
Yakin bahawa dia telah ditipu, mangsa membuat laporan polis pada hari Isnin.
Zamri berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 4 (3) Akta Jenayah Komputer 1997.
Beliau menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati apabila menerima permintaan daripada sumber yang tidak diketahui melalui media sosial atau arahan perbankan melalui telefon atau e-mel.
"Orang ramai perlu mendapatkan pengesahan daripada bank sebelum meneruskan dengan sebarang permintaan untuk mengelakkan ditipu," katanya.
© New Straits Times Press (M) Bhd

No comments:

Post a Comment