Tuesday 26 April 2016

Tips Bakal Pengantin Syarat Sah Nikah Itu Mudah

Sebagai seorang yang masih bujang, aku tergerak untuk berkongsikan tentang syarat sah nikah. Kadang² kita lupa mengenai syarat sah nikah kerana kita sibuk menguruskan hal lain sebelum mahu melangsungkan perkahwinan. Sedangkan syarat sah nikah mengikut Islam itu sendiri sangat mudah. Untuk yang sudah mempunyai anak, sesuai juga di ingatkan pada anak² supaya sampai masanya nanti mudah untuk melangsungkan perkahwinan. Ini juga soalan biasa yang Tok Kadi tanya pada pengantin lelaki.
syarat-sah-nikah-hantaran-perkahwinan
Gambar Sekadar Hiasan
Syariat Islam itu umpama landasan rel kereta api yang perlu supaya kereta api menuju dan tiba ke destinasinya. Landasan itu adalah al-Quran dan sunah yang ditinggalkan oleh nabi kepada umat Islam. Nabi pernah berpesan, ” Aku tinggalkan kepada kamu perkara itu, kamu tidak sesat selama-lamanya, iaitu al-Quran dan sunahku.” Hadis ini direkodkan oleh Hakim dan Ibnu Baihaqi, dan dilaporkan oleh Abu Hurairah.
Landasan hidup yang salah pula dikenali sebagai jahiliah. Umat Islam perlu mengenali jahiliah yang wujud pada zaman mereka supaya mereka tidak terpengaruh. Berhubung dengan ini, Umar al-Khattab pernah berkata, “Ikatan Islam terungkai satu demi satu daripada diri orang itu, sekiranya dia tidak mengenali jahiliah.”
Landasan yang salah mendatangkan kesempitan serta penderitaan dalam hidup. Gerabak kehidupan kita terbatas tanpa landasan. Nabi Muhammad berkata, “Nikah itu sunahku. Siapa yang tidak mengerjakan sunahku, dia bukan daripada golongan aku.”

Rukun Nikah

  1. Calon suami, iaitu lelaki.
  2. Calon isteri, iaitu perempuan.
  3. Wali.I'm 

No comments:

Post a Comment