Friday 9 February 2018


Tuesday, March 17, 2009

Capati ooh capati..



Alhamdulillah syukur pada Allah Ta'ala. Hari ni masih diberi nyawa bernafas utk menambahkan ibadah kepadaNya. Selepas solat subuh berjemaah bersama suami tercinta, seperti biasa, ku alunkan alQuran alKareem. Surah pilihan hari ni surah Yusoff. Moga2 zuriat yang bakal lahir dapat mencontohi peribadi Nabi Yusoff dan kekacakan Nabi Yusoff. 

Isteri..namanya pun isteri dan perempuan. Mindaku ligat berfikir nak sediakan sarapan apa buat suami, umi,abah n adik2. Tiba2 terlintas menu yang berada di ranking pertama mindaku, CAPATI.. apa lagi ari ni kami semua bersarapan capati yang garing+kuah dal dan ayam goreng.. Alhamdulillah anak solleh ummi pun turut rasa makan capati pagi ni heheh. MMmm jom kita kongsi sedikit info khasiat yang ada dalam CAPATI..

Capati dikatakan lebih menyihatkan daripada nasi. Benarkah atau hanya andaian semata-mata? Sebanyak 40gram beras menghasilkan satu cawan nasi iaitu 138 kcal kalori. Manakala 1 keping capati seberat 40 gram adalah 136 kcal kalori. Jadi, tidak banyak beza di antara keduanya.

Bagaimanapun, bila kita makan nasi, kita akan makan pelbagai jenis lauk-pauk lain. Lauk itulah yang akan menambahkan kalori. Berbanding dengan capati yang selalunya dihidangkan dengan kuah dal atau kari.Pilih kari tanpa santan supaya kalori tidak bertambah.

Oleh kerana capati diperbuat daripada tepung atta, maka ia lebih mengenyangkan kerana kandungan serat atau fibernya. Secara dasarnya,setiap hidangan capati mengandungi 80 kalori, 15 gram karbohidrat dan 3gram protein serta sedikit lemak.

No comments:

Post a Comment