Wednesday, 28 February 2018

Rokok dah di hisap, baru jumpa hadis, cmna ek? mari berjuang, INI jihad. Mujahadatunnafs.

R O K O K . Rasulullah SAW pernah bersabda
(maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum
di akhir zaman, mereka suka menyedut asap
tembakau dan mereka berkata: Kami adalah
umat Muhammad padahal mereka bukan
umat ku dan aku juga tidak menganggap
mereka sebagai umat ku, bahkan mereka
adalah orang yang celaka”

Abu Hurairah R.A
yang mendengar sabda tersebut bertanya:
“Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh
wahai Rasulullah?” Sabda Rasulullah SAW : “
Sesungguhnya setelah Allah menciptakan
Adam dan memerintahkan para malaikat
untuk sujud (tanda penghormatan) kepada
Adam, seluruh malaikat kemudian sujud
kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong
dan termasuk Orang-orang yang kafir. Allah
bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang
menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika
Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih
baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan
ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah
engkau dari syurga, sesungguhnya engkau
terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir.

Iblis keluar dalam ketakutan hingga
terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis
itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang
dinamakan pokok tembakau.” Nabi bersabda
lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam
neraka dan sesungguhnya tembakau adalah
tanaman yang keji”

#sudahdiberitau. jika
tidak ingin berubah.. anda tanggung dosa
sehingga ke akhirat..

-Ustaz Azhar Idrus-        
Merokok  adalah senjata Yahudi yang paling berjaya  , nak tahu kenapa ?        
Sebabnya : Mana ada orang hisap rokok bermula dengan BISMILLAH. Mana ada selepas habis merokok ucap ALHAMDULILLAH.     Menyalakan api adalah kesukaan syaitan..Meletakkan jari di mulut adalah amalan Yahudi...     Sebarkan Demi Islam...      
astarfirullah'halazim.. allahuakbar
#fakta.
#sdikit tzkirah
5 Tugas Suami :
1. Mema'murkan Masjid, maksudnya selalu mendirikan sholat 5 waktunya di masjid.
2. Berda'wah, silaturrohim dg tetangga2nya utk diajak mema'murkan masjidnya.
3. Jihad/berjuang di jalan Alloh Swt.
4. Mencari Nafkah utk keluarga.
5. Mendidik Istri dan Anaknya di rumah dg agama/sunnah Nabi Saw.
Jadi 4/5 tugas laki2/Suami ada di luar rumah.....dan 1/5 tugas Suami ada di dalam rumah, mk wajar laki2 itu jarang di rumah. Kapan Laki2/Suami dikatakan hilang sifat kelelakiannya? apabila 2  tugas suami ditinggalkan yaitu mencari nafkah utk keluarganya dan mendidik istri dan anaknya di rmh dg agama/sunnah Nabi Saw. Nara Sumber dari Doktor Hadits KH. Luthfi Yusuf Al Banjari.

SUAMI = SUrga Abadi Milik Istri.....dg syarat menjalankan 5 Tugas Suami......
kalau ISTRI = Istana Suami Tempat Rahmat Ilahi.......dg syarat menjalankan 6 Tugas Mulia Seorang Istri.

6 Tugas Mulia Seorang Istri adalah:
1. ABIDAH, maksudnya diharapkan istri kita menjadi Ahli Ibadah,YAITU menjaga sholat 5 waktunya tepat di awal waktu,sholat2 sunnahnya,baca qur'an,dzikir pagi petang,dan do'a2 masnunah. Targetnya bila ada masalah, dg baca qur'annya atau dg wudlu'nya,dg sholatnya menyelesaikan masalah2nya,dst.
2. ALIMAH , maksudnya setiap hari ada waktu buat Ta'lim Rumah di rumahnya bersama suami dan anak2nya atau mahromnya,shg targetnya ahli keluarga bertambah ilmu agamanya, bertambah ilmu dan hafalan qur'an dan haditsnya
.....sampai minimal dari satu keluarganya ditargetkan menjadi Hafizh Alqur'an yg mana hafizh alqur'an bisa selamatkan 10 anggota keluarganya dari api neraka,dll.
3. USTADZAH/MUROBBIYAH, maksudnya menjadi pendidik/guru bagi anak2nya di rumah. dari kecil istri/seorang ibu mengajarkan iman tauhid ke anak2nya. ngajarkan sunnah2 Nabi Saw.di rumahnya shg dari kecil sdh dikenalkan Alloh Swt.dan sunnah Nabi Saw. Ibu seperti madrasah, bila madrasahnya baik mk lahirlah murid yg baik.
4. KHODIMAH, maksudnya melayani suaminya dg baik sesuai aturan agama dan cara sunnah nabi saw.......dg niat agar bisa mendorong suaminya menjalankan 5 tugas suami tadi. DLL.
5. ZAHIDAH, maksudnya istri kita bisa hidup sederhana shg hartanya bisa dibagi menjadi 4 perkara yaitu:
1. Perjuangan agama.
2. Ibadah(sholat,zakat,haji,dll).
3. Akhlaq ( bantu sdranya yg lemah,sedekah,dll, bangun masjid, bantu sdra dan tetangga yg sakit, dll).
4. Keperluan Hidup kita t.d. makanan, pakaian,tempat tinggal,kendaraan,dan pernikahan dg sederhana (sesuai maqomnya msg2......tanyakan ke ulama).
6. DA'IYYAH , maksudnya memberi dakwah ke wanita2 yg datang ke rmh kita atau ketika suaminya ajak silaturrohim ke sdra2nya......bisa buat dakwah....minimal disampaikan 4 ciri wanita ahli surga yaitu :
1. menjaga sholat 5 waktunya,
2. puasa bln. romadhon,
3. taat kpd suami dan
4. tutup aurotnya dgn sempurna, dst.  

Bayan KH Lutfi Al Banjari
Penulis : Ust Nur Kholis

Friday, 23 February 2018

Azmaul Nabi saw
1.      Sayyiduna Muhammad,
2.      Sayyiduna Ahmad,
3.      Sayyiduna Haamid,
4.      Sayyiduna Mahmuud,
5.      Sayyiduna Ahiid,
6.      Sayyiduna Wahiid,
7.      Sayyiduna Maahin ,
8.      Sayyiduna Haasyir,
9.      Sayyiduna 'Aaqib,
10.  Sayyiduna Thaaha,
11.  Sayyiduna Yaasiin,
12.  Sayyiduna Thaahir,
13.  Sayyiduna Muthahhir,
14.  Sayyiduna Thayyib,
15.  Sayyiduna Sayyid,
16.  Sayyiduna Rasuul,
17.  Sayyiduna Nabiy,
18.  Sayyiduna Rasuulurrahmah,
19.  Sayyiduna Qayyim,
20.  Sayyiduna Jaami',
21.  Sayyiduna Muqtafi,
22.  Sayyiduna Muqaffa,
23.  Sayyiduna Rasuulul Malaahim,
24.  Sayyiduna Rasulurraahah,
25.  Sayyiduna Kaamil,
26.  Sayyiduna Ikliil,
27.  Sayyiduna Muzammil,
28.  Sayyiduna 'Abdullaah,
29.  Sayyiduna Habiibullaah,
30.  Sayyiduna Shafiyyullaah,
31.  Sayyiduna Najiyyullaah,
32.  Sayyiduna Kaliimullaah,
33.  Sayyiduna Khaatamul Anbiya,
34.  Sayyiduna Khaatamurrusli,
35.  Sayyiduna Muhyii,
36.  Sayyiduna Munjin,
37.  Sayyiduna Mudzakkir,
38.  Sayyiduna Naashir,
39.  Sayyiduna Manshuur
40.  Sayyiduna Nabiyyurrahmah,
41.  Sayyiduna Nabiyyuttaubah,
42.  Sayyiduna Hariishun 'alaikum,
43.  Sayyiduna Ma'luum,
44.  Sayyiduna Syaahir,
45.  Sayyiduna Syaahid,
46.  Sayyiduna Syahiid,
47.  Sayyiduna Masyhuud,
48.  Sayyiduna Basyiir,
49.  Sayyiduna Mubasysyir,
50.  Sayyiduna Nadziir,
51.  Sayyiduna Mundziir,
52.  Sayyiduna Nuur,
53.  Sayyiduna Siraaj,
54.  Sayyiduna Mishbaah,
55.  Sayyiduna Hudaa,
56.  Sayyiduna Mahdiy,
57.  Sayyiduna Muniir,
58.  Sayyiduna Daa'in,
59.  Sayyiduna Mad'uu,
60.  Sayyiduna Mujiib,
61.  Sayyiduna Mujaab,
62.  Sayyiduna Hafiyy,
63.  Sayyiduna 'Afuwwu,
64.  Sayyiduna Waliyy,
65.  Sayyiduna Haqq,
66.  Sayyiduna Qawiyy,
67.  Sayyiduna Amiin,
68.  Sayyiduna Ma-muun,
69.  Sayyiduna Kariim,
70.  Sayyiduna Mukarram,
71.  Sayyiduna Makiin,
72.  Sayyiduna Matiin,
73.  Sayyiduna Mubiin,
74.  Sayyiduna Muammil,
75.  Sayyiduna Wushuul,
76.  Sayyiduna Dzuu Quwwah,
77.  Sayyiduna Dzuu Hurmah,
78.  Sayyiduna Dzuu Makaanah,
79.  Sayyiduna Dzuu 'Izzin,
80.  Sayyiduna Dzuu Fadhl,
81.  Sayyiduna Muthaa',
82.  Sayyiduna Muthii',
83.  Sayyiduna Qadam,
84.  Sayyiduna Shidqun,
85.  Sayyiduna Rahmah,
86.  Sayyiduna Busyraa,
87.  Sayyiduna Ghauts,
88.  Sayyiduna Ghaits,
89.  Sayyiduna Ghiyaats,
90.  Sayyiduna Ni'matullaah,
91.  Sayyiduna Hidaayatullaah,
92.  Sayyiduna ‘Urwatul Wutsqaa,
93.  Sayyiduna Shiraatullaah,
94.  Sayyiduna Shiraathun Mustaqiim,
95.  Sayyiduna Dzikrullaah,
96.  Sayyiduna Saifullaah,
97.  Sayyiduna Hizbullaah,
98.  Sayyiduna An-Najmuts Tsaaqib,
99.  Sayyiduna Musthafaa,
100.          Sayyiduna Mujtabaa,
101.          Sayyiduna Muntaqaa,
102.          Sayyiduna Ummiy,
103.          Sayyiduna Mukhtaar,
104.          Sayyiduna Ajiir,
105.          Sayyiduna Jabbaar,
106.          Sayyiduna Abul Qaasim,
107.          Sayyiduna Abuth Thaahir,
108.          Sayyiduna Abuth Thayyib,
109.          Sayyiduna Abu Ibraahiim,
110.          Sayyiduna Musyaffa',
111.          Sayyiduna Syafii',
112.          Sayyiduna Shaalih,
113.          Sayyiduna Mushlih,
114.          Sayyiduna Muhaimin,
115.          Sayyiduna Shaadiq,
116.          Sayyiduna Mushaddiq,
117.          Sayyiduna Shidq,
118.          Sayyiduna Sayyidul Mursaliin,
119.          Sayyiduna Imaamul Muttaqiin,
120.          Sayyiduna Qaidul Ghurril Muhajjaliin,
121.          Sayyiduna Khaliilur Rahmaan,
122.          Sayyiduna Baa-rri,
123.          Sayyiduna Mubarru,
124.          Sayyiduna Wajiih,
125.          Sayyiduna Nashiih,
126.          Sayyiduna Naashih,
127.          Sayyiduna Wakiil,
128.          Sayyiduna Mutawakil,
129.          Sayyiduna Kafiil,
130.          Sayyiduna Syafiiq,
131.          Sayyiduna Muqiimus Sunnah,
132.          Sayyiduna Muqaddas,
133.          Sayyiduna Ruuhul Qudus,
134.          Sayyiduna Ruuhul Haqqi,
135.          Sayyiduna Ruuhul Qisthi,
136.          Sayyiduna Kaafin,
137.          Sayyiduna Muktafi,
138.          Sayyiduna Baliigh,
139.          Sayyiduna Muballigh,
140.          Sayyiduna Syaafin,
141.          Sayyiduna Waashil,
142.          Sayyiduna Maushuul,
143.          Sayyiduna Saa-iq,
144.          Sayyiduna Haadin,
145.          Sayyiduna Muhdin,
146.          Sayyiduna Muqaddam,
147.          Sayyiduna 'Aziiz,
148.          Sayyiduna Faadhil,
149.          Sayyiduna Mufadhdhal,
150.          Sayyiduna Faatih,
151.          Sayyiduna Miftaah,
152.          Sayyiduna Miftaahur Rahmah,
153.          Sayyiduna Miftaahul Jannah,
154.          Sayyiduna 'Alamul Iimaan,
155.          Sayyiduna 'Alamul Yaqiin,
156.          Sayyiduna Daliilul Khairaat,
157.          Sayyiduna Mushahhihul Hasanaat,
158.          Sayyiduna Muqiilul 'Atsaraat,
159.          Shafuuhun 'aniz-Zallaat,
160.          Shaahibusy Syafaa’aat,
161.          Sayyiduna Shaahibul Maqaam,
162. Sayyiduna Shahuubul Qadam,
163.Sayyiduna Makhshuushun bil 'Izzi,
164.Sayyiduna Makhshuushun bil Majdi,
165.Sayyiduna Makhshuushun bisy Syarafi,
166.Sayyiduna Shaahibul Wasiilah,
167.Sayyiduna Shaahibus Saifi,
168.Sayyiduna Shaahibul Fadhiilah
169.Sayyiduna Shaahibul Izaar,
170.Sayyiduna Shaahibul Hujjah,
171.Sayyiduna Shaahibus Sulthaan,
172.Sayyiduna Shaahibur Riddaa-i,
173.Sayyiduna Shaahibud Darajatir Raafi’ah
174. Sayyiduna Shaahibut Taaj
175. Sayyiduna Shaahibul Mighfaar
176. Sayyiduna Shaahibul Liwaa-i
177. Sayyiduna Shaahibul Mi'raaj
178. Sayyiduna Shaahibul Qadhiib,
179.Sayyiduna Shaahibul Buraaq,
180.Sayyiduna Shaahibul Khaatim,
181.Sayyiduna Shaahibul 'Allaamah,
182.Sayyiduna Shaahibul Burhaan,
183.Sayyiduna Shaahibul Bayaan,
184.Sayyiduna Fashiihul Lisan,
185.Sayyiduna Muthahhirul Janaan,
186.Sayyiduna Ra-uufun,
187. Sayyiduna Rahiim,
188.Sayyiduna Udzunul Khair,
189. Sayyiduna Shahiihul Islaam,
190.Sayyiduna Sayyidul Kaunain,
191.Sayyiduna ‘Ainun Na'iim,
192.Sayyiduna ‘Ainul Ghurri,
193.Sayyiduna Sa'dullah,
194.Sayyiduna Sa'dul Khalqi,
195.Sayyiduna Khaathibul Umam,
196.Sayyiduna 'Alamul Huda,
197. Sayyiduna Kasyiiful Kurab,
198. Sayyiduna Rafii'ur Rutab,
199.  Sayyiduna 'Izzul 'Arab,
200. Sayyiduna Shaahibul Faraj,
201. Sayyiduna Kariimul Makhraj

Wednesday, 21 February 2018

Setiap 1000  orang  makhluk  yg  melewati jembatan  siratal mustaqim   ,hanya 1  orang  saja  yg  berhasil  lolos   mpe ke surga  ??    😭😭😭  
👇👇 ...

BAGI YG ISLAM. TAK DIBACA SAYANG_*.👇

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil alaihis salam dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu karena pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah Subhanahu Wa Taala. Seluruh makhluk terkejut melihat ukuran malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukit hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka merasakan kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam bernama Al-Kautsar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan,  dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi

Hadnan Yasim:
. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal karena Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah Subhanahu Wa Taala. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam ke hadrat Allah Subhanahu Wa Taala. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk karena mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Allah yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang senantiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi yaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala karena takut. Lalu dimulailah timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehingga seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada izinan Allah Subhanahu Wa Taala.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Allah untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berhasil dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratal Mustaqim ialah jembatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jembatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka senantiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri siratal mustaqim mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti siratal mustaqim,  hanya seorang saja yang brrhasil melaluinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sebagaimana mana sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain. _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*_
kepada 3 group saja.
Lihat apakah anda
mempunyai waktu untuk
*ALLAH* atau tidak.

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 menit pnya masa untuk ini...
          - Kemunculan Imam Mahdi
         
          - Kemunculan Dajjal
         
          - Turunnya Nabi Isa (AS)
         
          - Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
         
          - Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
         
          - Pintu pengampunan akan ditutup
         
          - Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
         
          - Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
         
          - Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerusakan
         
          - Pemusnahan/runtuhnya Kabaah
         
          - Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
         
          - Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
         
          - Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
         
          Nabi MUHAMMAD Sallallahu Alaihi Wasallam telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
         
          Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, fb yang  terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.
         
          Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
       
     Kerugian meninggalkn solat:
Subuh:
Cahaya wajah akan pudar.
Zuhur:
Berkat pendapatan akan hilang.
Asar:
Kesehatan mulai terganggu.
Maghrib:
Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
Isya':
Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
          Niatkan ibadah (sebarkan ilmu walau 1 ayat)
         
          Nasihat Kubur:          
         
          1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD
         
          2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM .
          3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR'AN.
         
          4). Aku adalah tempatnya binatang2   yang menjijikan maka racunila ia dengan Amal SEDEKAH,
         
          5). Aku yg menjepitmu hingga hancur  bilamana tidak Solat, bebaskan jepitan itu dengan SHOLAT
         
          6). Aku adalah tempat utk merendammu dgn cairan yg sangat amat sakit,   bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
         
          7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawabanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"
         
          Kirim   ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
          Karena, saat kamu membawa Al-Qur'an, syaitan biasa2 saja.
          Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.
          Saat kamu membacanya, ia gelisah.
          Saat kamu memahaminya, ia kejang2.
          Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari, ia stroke.

Tuesday, 20 February 2018

Pengorbanan perempuan adalah sangat tinggi......iaitu korban perasaan,Korban Nabi saw yang sangat tinggi sekali adalah korban perasaan.

Sejak mereka kecil lagi,mereka di besarkan dengan kasih sayang ibu bapa.

Keperluan mereka,makan minum mereka,sakit mereka,kenderaan mereka jika mereka nak ke mana mana akan dibawa oleh ayah mereka dengan motorsikal atau kereta,semua hajat mereka tertunai melalui kasih sayang Ibu bapa dan keluarga mereka.

Mereka ada Ayah,Ada Ibu,Abang ada, adik ada,di rumah semua serba lengkap untuk mereka.

Kasih sayang cukup sempurna mereka dapat.

Apabila sampai waktu nikahkan mereka......kasih sayang yang mereka dapat selama mereka hidup dengan keluarga mereka,semua mereka telah korbankan saat mereka dinikahkan.

mereka tidak kenal latar belakang suami mereka,dia boleh jaga ke,dia boleh bagi kasih sayang ke,semua ape pun mereka tak tau tentang latar belakang suami mereka.

mereka tidak kenal latar belakang ibu mertua mereka.

mereka tidak kenal latar belakang bapa mertua mereka.

mereka tidak kenal perangai perangai adik beradik suami mereka.

mereka sanggup korban semua yang mereka dapat selama mereka hidup dengan ibu bapa mereka.

Mereka korban semua tu hanya dengan satu perjanjian iaitu perjanjian akad suami mereka dgn Allah.

Jika Allah swt mula sahaja melihat pengorbanan perempuan perempuan hanya dengan sebelah pandangan sahaja,sudah cukup bagi Allah untuk masukan mereka dalam syurga.

hari ini kita kena usaha untuk berkelakuan baik dengan isteri kita,sehingga wujud dalam hati mereka,dalam dunia ini tidak ada sapa sapa yang boleh memberi kasih sayang selain suami saya.

Kita kena berkelakuan dgn Isteri kita sehingga wujud perasaan dan di cop mohor dalam hati mereka,dalam dunia ini Ibu saya,Ayah saya,Abang saya,kakak saya,adik saya, semua orang tak boleh bagi kasih sayang
selain suami saya bagi kasih sayang.

BERAT BAGI SUAMI TETAPI BILA USAHA, AKAN JADI LEBIH MUDAH UNTUK SUAMI.

NASIHAT INI SAYA DAPAT SECARA INDIVIDU PADA TAHUN 2008 DARI MAULANA DAUD RAH.

Monday, 19 February 2018

Jamaah Tabligh Tak buat jihad perang..

Bay Wahab Hafidzahullah Pimpinan Dakwah & Tabligh diPakistan usia 95 thn pernah ditanya oleh para ahli jihad Thaliban..

Thaliban ;Hai syeikh.. Mengapa usaha dakwah & tabligh ini hanya berdakwah utk memakmurkan mesjid saja tapi ga pernah buat jihad atau perang melawan musuh para kafiriin..?

Bay wahab ; apakah engkau sudah buat dakwah kepada mereka orang2 kafiir?

Thaliban ; belum syeikh..

Bay wahab menjawab ; dan jika orang2 kafir yg kau perangi mati dan masuk neraka apakah hatimu merasa senang..?

Thaliban ; hanya terdiam

Bay wahab ; kalau engkau merasa senang dengan kematian mereka dalam keadaan kafir dan masuk kedalam neraka ,lantas apa bedanya engkau dengan iblis laknatullah..?
Karna iblis juga menghendaki mereka mati dalam keadaan kafir dan masuk neraka....

Pernah Rosulullah SAW bersama para sahabatnya berkumpul tiba" lewatlah jenazah orang kafir diusung,tiba" Rosulullah SAW bersedih...
lalu sahabat berkata wahai Rosulullah kenapa engkau bersedih? mereka adalah orang" kafir dan yang mati juga itu orang kafir?

Lalu Rosulullah bersabda..
"itulah yang aku sedihkan,bukankah kalian tau kalau mereka mati dalam keadaan kafir maka mereka akan dineraka selama2nya dan sesungguhnya dakwahku belum sampai kepada mereka"😞

Maka inilah Risaunya Baginda Nabi SAW..
Baginda Nabi SAW tak pernah menghendaki peperangan,sebelum dakwahnya telah disampaikan..
 
Jika jihad perang diganjar Allah Mati syahid,maka orang berpegang teguh menghidupkan Sunah Nabi SAW diganjar pahala 100 orang mati syahid..

Dari Ibnu Abbas r.huma..berkata Rasulullah SAW,"Barang siapa berpegang teguh pada sunahku ketika rusaknya umatku,maka baginya pahala 100 orang mati syahid"
[Hr. Baihaqi]

Inilah jihadnya Jemaah Tabligh

√Jihad melawan hawa nafsu..
√Jihad mengajak pada amar ma'ruf nahi mungkar..
√Jihad menghidupkan sunah Rasul  pada kehidupan sehari hari..
√ Jihad memakmurkan Masjid/Mushola sholat fardhu 5 waktu..
√ Jihad mengajak umat yang lalai menjadi Taat kepada Allah dengan Dakwah Ilallah..
√ Jihad dengan korbankan Waktunya,hartanya dan dirinya tanpa bantuan dana dari orang lain..

Dalam Hadist Marfu' dari Annas r.a.berkata Baginda Nabi SAW..
"Barang siapa yang menghidupkan sunahku,sungguh ia mencintaiku,dan barang siapa mencintaiku,maka ia akan bersamaku dalam surga
[ Hr. As-Sajsi /al jami'us shaghir 161]

LAA ILAHAA ILALLAH, MUHAMMADARASULULLAH

"Allahuma shalli ala sayidina Muhammad,wa ala sayidina muhammad.."

#Alhamdulillah..
#DakwahTelahSampai..
#InshaAllah..
#IstiqomahDalamSunnah...
#TambahKorbanDijalanAllah..
#BanyakKorbanBanyakPaham..
#SedikitKorbanSedikitPaham..
#TakBuatKorbanTakAkanPaham..
#SalahKorbanSalahPaham..
✍👍🏾✍🤝🏼

Tuesday, 13 February 2018

Menghadapi Fitnah Dalam Dakwah

KHULASAH ISU SYURA ALAMI BERSAMA BAPAK CECEP H FIRDAUS, SYURA INDONESIA

Mudzakarah Ikhtilaf para masyeikh :
Dulu tatkala Nabi Musa as berdakwah tdk semua org mahu jd pengikutnya.

Setelah Nabi Isa as hadir tidak semua pengikut Nabi Musa a.s mau ikut dgn Nabi Isa as. begitu juga ketika Nabi Muhammad saw hadir, tidak semua pengikut dari Nabi Isa a.s mau ikut.

Padahal kata Allah SWT mereka mengenali Nabi saw melebihi anaknya sendiri. Tapi mereka tidak mahu ikut, kenapa? Kerana ego…. iaitu kenapa bukan kami?

Begitu juga ketika peralihan dari Maulana Ilyas ke Maulana Yusuf tidak semua dari pengikut Maulana Ilyas setuju dgn pengangkatan Maulana Yusuf sbg Amir Dakwah.

Begitu juga dari Maulana Yusuf ke Maulana Inamul Hasan, tidak semua pengikut Maulana Yusuf setuju dgn Maulana Inamul Hasan sbg Amir Dakwah.

Sekarang di era Maulana Saad juga terjadi fitnah sehingga tidak semua pengikut Maulana Inamul Hasan mau menerima Maulana Saad sbg Amir Dakwah.

Dakwah akan kuat jika 3 perkara ini bersatu :

1. Nasab : Individu dalam Dakwah

2. Sanad : Nizamuddin

3. Amal : Dakwah

Ahlul Batil buat kerja untuk melemahkan kerja dakwah ini dengan merosakkan 3 perkara tersebut.

Merosak Nasab iaitu dgn menghancurkan wibawa Maulana Saad sbg penerus kerja dari keluarga Maulana Ilyas rah.a.

Sedangkan Nasab Dakwah kita ini selain dari para masyeikh termasuk yang paling utama adalah keturunan dari keluarga Maulana Ilyas rah.a.

Lalu mereka berusaha memutuskan Sanad Dakwah dari Nizamuddin dengan membuat markaz dakwah baru.

Dan memindahkan amal dakwah keluar dari Nizamuddin.

Mufti Zainal Abidin rah.a pernah cerita tentang kisah 3 sapi vs singa :

1. Sapi warna merah

2. Sapi warna putih

3. Sapi warna hitam

Ketika 3 sapi bersatu, singa tidak dpt mengalahkan mereka. Mulalah singa buat siasatan.

Tahap I

Singa berkata dengan sapi merah dan sapi putih bahawa sapi hitam itu buruk.

Tanpa sapi hitam maka kalian akan kuat bebas dari keburukan sapi hitam.

Maka sapi putih dan sapi merah menyetujuinya. Akhirnya singa menerkam sapi hitam & berhasil sesuai rencananya.

Tahap II

Singa mendekati sapi putih lalu mengatakan bahawa sapi merah tidak sesuai sama sapi putih. Kamu sapi putih akan lebih baik tanpa sapi merah.

Maka sapi putih termakan cakap singa sehingga menyetujuinya. Maka singa pun menerkam sapi merah.

Tahap III

Kini sapi putih sudah sendirian, lemah dari pertahanan menghadapi singa.

Maka singa mendatangi sapi putih dan sedia untuk menerkamnya.

Sapi putih berkata, ketika kamu mulai dari menerkam sapi hitam aku sudah merasakan bahawa sebahagian dari diriku sudah mati.

Kini Ahlul Batil sedang bekerja untuk menghancurkan dakwah dengan fitnah2 kerana kalau dibunuh akan ada pengganti.

Tapi dgn fitnah maka mereka akan berpecah sehingga Nusratullah terhenti.

Maka untuk menjaga amalan dakwah ini berterusan maka penting kita jaga:

1. Individu/Nasab : Masyeikh dan keluarga Maulana Ilyas Rah.a.

2. Markaz/Sanad Dakwah: Nizamuddin

3. Amal : Dakwah

Dulu ketika 3 perkara ini dibuat maka kerja jadi kuat. Nabi saw dan sahabat adalah personel, Markaz masjid Nabawi dan amal dakwah kuat maka hidayah tersebar.

Dakwah juga kuat di era Maulana Ilyas rah.a, Maulana Yusuf rah.a, dan Maulana Inamul Hasan rah.a kerana ada 3 perkara tadi.

Namun kini Ahlul Bathil ingin merosakkan dakwah dgn merosakkan 3 perkara tadi, sama spt kisah 3 sapi vs singa.

Nizamuddin, Raiwind, dan Kakhrail adalah tempat di mana eldest kita dlm dakwah. Sedangkan seluruh masyeikh ini adalah eldest kita, kita harus menghormati mereka dan menyayangi mereka. Kita harus menghormati ketiga tempat tersebut dan menghormati seluruh masyeikh kita dalam dakwah.

Kita tidak memihak namun kita tidak boleh meninggalkan mereka. Kita tidak memihak bukan berarti kita menolak mereka. Kita harus ada hubungan baik dengan semuanya.

Sehingga ketika keadaan kembali seperti semula maka kita tetap dpt berhubungan baik dgn mereka semuanya.

Maulana Saad, beliau juga merupakan dzuriat dari Maulana Ilyas rah.a dan Maulana Yusuf rah.a. dan beliau juga keturunan dari Sayidina Abu Bakar r.a. maka kitapun harus menghormati beliau dan hati2 dalam membicarakan beliau.

Syura Alami, mereka semua juga eldest kita dalam dakwah. Syura Alami adalah kumpulan orang lama dan para ahli korban. Kita juga harus punya hubungan baik dengan mereka.

Bagaimana mungkin kita meninggalkan Nizamuddin sementara setiap orang2 Indonesia, ratusan datang ke Nizamuddin, mahu ke mana kita selain ke Nizamuddin?

Ketika masyeikh Nizamuddin memanggil kita untuk datang, bagaimana mungkin kita tidak menghormati panggilan itu sementara mereka telah berbuat baik kepada kita terutama jemaah2 Indonesia yang datang ke sana.

Di mana adab kita dan akhlaq kita kepada mereka?

Kita di Indonesia sudah dilatih untuk mencintai para masyeikh, untuk mengikuti mereka, memuliakan mereka.

Bagaimana mungkin kini kita diajak untuk membenci mereka, mengecilkan mereka, menghina mereka. Itu bukanlah hasil dari latihan kita.

Ketika Hadratji Inamul Hasan wafat, syura dunia sudah dibentuk untuk meneruskan kerja. Maka wujud pertanyaan, kalau dulu kita ikut Amir kenapa skrg ikut Syura?


Ketika ini kerja dakwah sedang mengalami ujian besar. Maka kita perlu sangka baik kepada Allah SWT kerana ini adalah kerja Allah SWT, bukan kerja kita. Kita diuji dengan perpecahan dan perasaan yg hancur melihat perselisihan yg terjadi.

Maka ini diperlukan tambahan tawajjuh kepada Allah SWT, kita banyakkan doa kita kepada Allah SWT agar Allah SWT beri kita perlindungan dan kekuatan utk istiqamah dalam masalah dakwah.

- Masalah Maulana Saad vs Syura Alami -

1. Tuduhan Maulana Saad menunjuk dirinya sbg Amir kerana ingin berkuasa / cari kekuasaan.

Jawapan:

Tidak ada satupun ucapan yg keluar dari mulut Maulana Saad yg mengatakan & mengangkat diri sbg Amir atau Hadratji. Namun yg terjadi adalah orang yg mencintai Maulana Saad sehingga mereka memanggil Maulana Saad sbg Hadratji.

2. Sistem Kesyuraan yang tidak disetujui Maulana Saad.

Jawapan l:

Masyeikh Nizamuddin berpendapat bahawa Sistem Kesyuraan yang sah adalah Sistem Kesyuraan 10 syura dari Hadratji Innamul Hasan rah.a.

10 orang syura yang terpilih 3 di antaranya adalah faishala terpilih iaitu Maulana Izhar, Maulana Zubair dan Maulana  Saad.

Sedangkan yg lain sbg anggota termasuk Syeikh Hj Abdul Wahab amir Pakistan. Ketika ini dari 10 orang yang tinggal adalah Syeikh Hj Abdul Wahab dan Maulana Saad. Sedangkan Faisala dipegang oleh Maulana Saad.

Dapat disimpulkan bahawa Maulana Saad sbg Faisala tunggal ketika ini adalah merupakan TAKDIR dari Allah SWT tanpa meminta.

Sehingga keadaan ini menimbulkan milintasi dari orang2 yg mencintai Maulana Saad menganggap beliau sbg Hadratji.

Lalu kesyuraan yang baru yg menamakan diri Syura Alami adalah usul dalam musyawarah yang belum menjadi suatu keputusan dari Syura yang sah dari Hadratji Inamul Hasan rah.a yang ketika ini tinggal Syeikh Hj Abdul Wahab dan Maulana Saad Al Khandalawi.

Tidak dipersetujui suatu usul dalam musyawarah tdk seharusnya menyebabkan Makar terhadap Musyawarah itu sendiri.

Inilah punca bakal kerosakan yg menimbulkan konflik asbab tidak taat kepada musyawarah sehingga Makar.

Maulana Saad telah membuat kebijakan agar kedepan setiap negara tempat ijtimaiyat dakwah agar dipimpin oleh syura masing2.

Sehingga India mempunyai Syura sendiri, Pakistan mempunyai Syura sendiri, dan Bangladesh mempunyai syura sendiri.

Keputusan2 dunia dapat dimusyawarahkan secara ijtimaiyat dgn syura2 yang ada sbg faisala adalah Maulana Saad.

Keberadaan Syura Dunia dari Sistem Kesyuraan yang sah masih dpt berjalan dgn baik maka tidak perlu membentuk syura baru.

Isu2 mengenai Maulana Saad menunjuk dirinya sbg Amir atau Hadratji kerana ingin berkuasa adalah Fitnah terhadap Maulana Saad.

Tidak ada satu ucapan pun yg keluar dari mulut Maulana Saad yg meminta dirinya diangkat sbg Hadratji atau meminta agar dirinya diangkat sbg Amir Tabligh.

Namun perpecahan terjadi asbab keberadaan Syura Alami itu sendiri yg menginginkan adanya pembahagian kekuasaan.

Jadi perpecahan terjadi akarnya adalah kerana adanya keinginan utk mendapatkan kekuasaan dalam kesyuraan tersebut.

3. Ajakan untuk keluar dari Ijtimaiyat Nizamuddin asbab Fitnah mengajak makhluk kepada makhluk bukan kepada Allah.

Jawapan:

Nizamuddin adalah tempat ijtimaiyat yg telah disepakati bersama dari zaman Maulana Ilyas rah.a sehingga Hadratji Innamul Hasan RAH.

Sebagaimana Masjidil Haram yang ruhaniatnya terbentuk dari pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim a.s dan Masjid Nabawi terbentuk dari pengorbanan Nabi saw dan para sahabat r.a.

Begitu juga Nizamuddin yg sdh terbentuk asbab pengorbanan para masyeikh dan keluarga Maulana Ilyas Al Khandahlawi.

Maka tidak sepatutnya kita meninggalkan Nizamuddin sbg tempat Ijtimaiyat Amal dan Ahbab dalam dakwah.

Tuduhan bahawa ijtimaiyat di Nizamuddin membawa makhluk kepada makhluk iaitu mengajak umat kpd figure Maulana Saad ini merupakan Fitnah utk memecah belah dan mengajak umat keluar dari Ijtimaiyat Nizamuddin. Maka ini tidak perlu diikuti.

Hadits : Hanya domba yg keluar dari kelompoknya yg akan diterkam serigala (mahfum). Ajakan keluar dari ijtimaiyat inilah yg menyebabkan perpecahan sehingga kita sdh terjebak oleh rencana iblis dalam memecah belah dakwah di seluruh dunia.

Sebelum beberapa masyeikh keluar dari Nizamuddin, ijtimaiyat dpt berjalan dgn baik dan tidak ada ajakan mengajak makhluk kpd makhluk.

Kenapa asbab beberapa masyeikh keluar dari Nizamuddin sehingga di pelintir bahawa jika datang ke Nizamuddin ini sama mengajak makhluk kpd mahluk? Ini fitnah yg keji.

Justru yg harus kita jaga adalah ijtimaiyat di Nizamuddin sbg tempat berkumpulnya para ahlul korban bermusyawarah, bukan mengajak kpd figure spt yg difitnahkan.

4. Ada kesalahan berfikir bahawa kita tidak akan kembali ke Nizamuddin sampai para masyeikh kembali ke Nizamuddin demi menjaga kesatuan di antara masyeikh.

Ini merupakan kesalahan cara berfikir dengan mengajak umat meninggalkan
Nizamuddin. Ketika umat bersepakat untuk meninggalkan Nizamuddin mengikuti masyeikh yang keluar dari Nizamuddin maka yg terjadi justru para Masyeikh semakin tidak akan balik ke Nizamuddin sehingga membawa umat kepada Markaz baru dengan meninggalkan Nizamuddin.

Cara berfikir yang benar adalah kita para penanggungjawab dakwah harus bersepakat tidak akan meninggalkan amalan ijtimaiyat di Nizamuddin sehingga keputusan menjaga ijtimaiyat ini akan menyebabkan para masyeikh yg keluar dari Nizamuddin kembali lagi ke Nizamuddin kerana tdk ada media dakwah ijtimaiyat selain di Nizamuddin.

Perumpamaan Nizamuddin seperti sholat berjamaah. Maka tatkala ada jemaah yg mufaraqah keluar dari jemaah sholat, apakah kita harus ikut mufaraqah? Tentu tidak selama imam tidak kentut atau bacaan al Fatihah salah, misalnya.

Tidak ada satu alasanpun secara syariat agama yang dpt kita kemukakan kenapa kita harus meninggalkan ijtimaiyat berjamaah di Nizamuddin.

Ini hanya isu2 dan sumber dari fitnah, semuanya katanya2 yg dilemparkan oleh org ketiga.

5. Nizamuddin telah berkhidmat kepada jemaah Indonesia.

Ketika ini tidak kurang dari 200 jemaah di Nizamuddin di khidmat oleh Maulana Saad dan para masyeikh di Nizamuddin.

Jemaah kita diberi makan percuma 3x sehari, diberi mudzakarah, diberi route dakwah, tidak mungkin kebaikan ini kita balas dgn akhlaq yg buruk iaitu dengan menidakkan Nizamuddin dan menidakkan Maulana Saad. Ini bukanlah akhlaq yang baik.

Jika kita meninggalkan Nizamuddin maka mahu dibawa ke mana jemaah2 yg kita kirim ke India?

Walaupun ada keinginan membuat markaz baru di luar Nizamuddin ini tidaklah mudah kerana Nizamuddin bukan hanya sekadar bangunan tapi dari sana terbentuk ruhaniat dan pengorbanan dari para masyeikh semenjak zaman Maulana Ilyas rah.a

Membentuk ruhaniyat inilah yg tidak mudah kerana SANAD DAKWAH kita ini datang dari Nizamuddin. Kini ada keinginan utk memutuskan sanad dakwah kita dari Nizamuddin maka yg tidak akan kita ikuti.

Maulana Umar Palanpuri RAH berkata jika kalian berselisih pendapat maka kembalilah kepada Nizamuddin sbg tempat bermusyawarah dan bermufakat. Jangan kalian lari atau keluar dari Nizamuddin.

Kesimpulan Akar Perpecahan:

1. Adanya Fitnah Maulana Saad mengangkat dirinya sbg Hadratji ternyata tidak benar dan tidak ada satupun kata keluar dari mulut Maulana Saad yg menunjuk dirinya sbg Hadratji atau Amir.

2. Akar perpecahan adalah asbab adanya Masyeikh yg Mufaraqah keluar dari ijtimaiyat Nizamuddin dan ingin buat markaz baru. Seharusnya kita jaga amalan ijtinaiyat bukannya keluar dari ijtimaiyat.

3. Syura Alami adalah usulan dalam musyawarah yg belum disetujui oleh Maulana Saad sbg Faisalat yg sah dalam Sistem Kesyuraan Hadratji Inamul Hasan rah.a

Usulan yg belum diterima tidak sepatutnya menyebabkan makar terhadap Maulana Saad sbg Faisalat Syura Dunia yang sah iaitu merujuk kpd Sistem Kesyuraan Hadratji Inamul Hasan rah.a

4. Pengiriman jemaah ke India ketika ini menjadi terganggu asbab adanya gerakan utk keluar dari Nizamuddin. Mahu dibawa ke mana jemaah jika bukan ke Nizamuddin?.

Skrg jemaah yg gerakpun jadi rinyam kerana negara2 yg sepakat ke Nizamuddin sehingga yg pro ke Syura Alami kesulitan mencarikan solusi asbab perpecahan ini.

5. Persyaratan masyeikh yg keluar dari Nizamuddin, mereka sedia kembali dgn beberapa persyaratan:

1. Muntakhab tdk dipakai sbg kitab rujukan.

2. DTI ditiadakan.

3. Taklim rumah tanpa amal musyawarah dan tasykil.

Dipersetujui Syura Dunia. Melihat persyaratan yg diajukan maka sesungguhnya ini bukanlah masalah yg rumit sampai harus makar.

Apa buruknya amalan yg dipersyaratkan? Itupun bukanlah sesuatu hal secara syari’e yg menyebabkan kita harus keluar dari Nizamuddin.

6. Maulana Saad katakan apakah ada dari bayan atau ucapan saya yg mengajak umat bermaksiat kpd Allah atau mengajak umat melanggar perintah Allah? Jika tidak ada maka dapat dipastikan hasut dan dengki sdh menyebar.
 
7. Sedangkan dlm usul dakwah kita diminta utk menjaga ketaatan pd amir selama amir taat pd Allah dan RasulNya. Makar atas musyawarah yg dibuat Syura Alami merupakan contoh buruk mengajarkan cara kudeta atas amal musyawarah.

8. Terus kita jaga amalan ijtimaiyat. Ijtimaiyat kita adalah musyawarah mahalah lalu halaqah lalu propinsi/musda lalu musyawarah Indonesia lalu musyawarah Indonesia di Nizamuddin dan ijtimaiyat di Raiwind dan Tongi.

9. Kesyuraan itu bukanlah manhaj dari dakwah Nubuwah yg dirintis oleh Maulana Ilyas rah.a. Ketika itu Maulana Ilyas adalah amir dakwah pertama (1926-1940).

Beliau wafat maka tampuk kepemimpinan diserahkan kepada Maulana Yusuf rah.a (1940-1962).

Lalu dari Maulana Yusuf ke Maulana Inamul Hasan rah.a.

Itupun keamiran (1962-1994) setelah melalui musyawarah masyeikh dgn Maulana Zakaria Syaikhul Hadits.

Ketika zaman keamiran Maulana Inamul Hasan rah.a maka dibentuk syura utk menentukan amir berikutnya.

Syura tersebut adalah : 5 dari india : Maulana Izhar, Maulana Zubeir, Maulana Saad, Maulana Umar phalampuri, Meyaji Mehrob, 4 dari Pakistan : Syeikh Abdul Wahab, Mufti Zaenal Abidin, Maulana Said Ahmad Khan, dan Bhai Afdhol, 1 dari Bangladesh : Ir. Abdul Muqit.

Setelah Maulana Inamul Hasan wafat maka syura yg dibentuk bernusyawarah 3 hari 3 malam utk mengeluarkan 1 nama utk menjadi amir. Namun tidak ada 1 namapun yg keluar yg sedia utk dpt dijadikan amir.

Sehingga syura dunia yg dibentuk Maulana Inamul Hasan memutuskan memilih 3 faisalat atau 3 amir musyawarah iaitu : Maulana Izhar, Maulana Saad dan Maulana Zubeir.

Kini anggota syura yang terbentuk tinggal 2 iaitu Syeikh Hj Abdul Wahab dan Maulana Saad. Maka ini dengan sendirinya menjadikan Maulana Saad sbg faisalat tunggal /amir

Dan mudah-mudahan kita menjadi salah seorang yang sentiasa taat kepada masyaikh kita di Nizamuddin, khususnya kepada Amir atau Hadratji kita Maulana Saad DB.
 إدريس چشتی
(sampaikan kepada rekan seusaha yang lain)

Monday, 12 February 2018

Ingatan Yang Baik Dari Maulana Helmi

"Perselisihan pendapat antara para masyaikh dakwah mutakhir ini bukanlah perselisihan syarie yang mengakibatkan haram atau halalnya sesuatu sehingga yang mengingkari hukum tersebut boleh di hukum kafir.

Perselisihan antara mereka adalah dari segi afdhaliyyah semata-mata. Yakni mana lebih baik seorang amir memimpin jemaah Tabligh atau secara berjemaah. Itu saja.

Perselisihan ini tidak mengakibatkan salah satu dari dua golongan tersebut terkeluar dari iman dan akidah Islam.

Perselisihan umat merupakan suatu yang tidak disukai oleh Rasulullah saw kerana akibatnya adalah terangkatnya nusratullah dan tertutup nya pintu hidayat.

Nabi merayu meminta pada Allah swt agar umat Ya bersatu padu tidak berpecah belah, sebab dalam perpecahan ada azab, tapi doa baginda saw tidak diterima Allah swt.

Perpecahan umat telah bermula
Sejak zaman kekhalifahan Saidina Abu Bakar ra lagi dan akan berterusan hingga ke hari kiamat.

Apabila berlaku perperangan antara Saidina Ali RA dan Muawiyah ra diwaktu itu sahabat Nabi saw terpecah menjadi empat golongan.

1) Yang menyokong Amirul
mukminin.

2) Yang menentang Amirul Mukminin.

3) Yang berdiam diri

4) Yang Mendamaikan antara kedua kelompok tersebut.

Kelompok kedua dinamakan oleh Rasulullah saw sebagai Al Fiatul Baghiyah (pendurhaka) walaupun mereka merasa mereka dalam kebenaran.

Kelompok yang direstui oleh Nabi saw adalah yang ketiga dan ke empat.

Jadi apabila kita bersua dengan situasi sebegini maka kita letaklah diri kita dikalangan kelompok ketiga dan ke empat.

Jangan jadi kelompok kedua kerana segala amal kita akan musnah bila kita terjun dalam fitnah.

Keadaan yang berlaku sekarang ini adalah fitnah, dizaman fitnah kita kena buka kitabul fitan Wal malahim baca.

Apa nasihat Rasulullah saw kepada para sahabat baginda saat bertemu dengan fitnah?.

Dua nasihat yang boleh kita amalkan:

Pertamanya baginda saw berpesan jadilah engkau seperti salah seorang anak Adam yang terbaik (Habil as), ketika abangnya Qabil mendesaknya untuk berpedang maka dia mengalah sambil mengatakan:

لين بسطت الي يدك لتقتلني ما انا بباسط يدي إليك لأقتلك

Keduanya pesanan Nabi saw kepada para sahabat iaitu jangan lah sesekali kalian terjun melibatkan diri dalam fitnah.

Fitnah akan berlaku orang yang berhenti dari nya adalah lebih baik dari seorang yang berjalan dalam fitnah. Seorang yang berjalan didalamnya lebih baik dari orang yang berlari di dalamnya. Maknanya nasihat Nabi saw agar kita jangan campur dalam fitnah. Kerana fitnah lah yang akan menghancurkan kekuatan umat Islam.

Walaupun dalam soal ini saya bersama Maulana Saad hafizahullah tapi saya tetap menyanjung tinggi Maulana Ahmad Lath, Maulana Ibrahim dan lainnya.

Baru subuh tadi saya bersalaman dengan Maulana Ahmad Lath di Mekah. Tak kurang rasa takzim saya kepada beliau. Urusan khilaf antara dia dengan Maulana Saad adalah masalah mereka bukan masalah kita.

Sama macam apabila ayah dan ibu kita bercerai maka sebagai anak yang baik, apakah kita perlu berpihak kepada mana-mana dari salah satu dari mereka. Kalau saya sokong ayah lalu saya memburukkan ibu saya apakah saya akan masuk syurga?

Anak tetap anak, tak mungkin kita Boleh memburukkan ibu atau ayah kita, sama juga dengan ulamak mereka tetap ulamak dan kita tetap murid mereka. Memuji segolongan dan mengutuk segolongan itu tanda dalam hati kita ada sifat nifak,Wallahu a'lam"

Maulana Helmi

Usaha Atas Iman Dan Amal

Sunday, 11 February 2018

Semalam aku rasa marah sangat kat anak aku. Boleh pulak dia tak tutup lampu kereta malam tu. Sampai ke pagi lampu tu menyala.

Pagi ni bila aku nak start kereta aku perasan lampu tu tak tutup. Mujur bateri kereta tak kong. Marah betul aku.

Bila anak masuk kereta senyum-senyum, aku terus buat muka serius. Tarik muka semasam mungkin.

Aku tanya dia 'kenapa Syafi tak tutup lampu kereta malam tadi?!.. Bla.. Bateri boleh kong.. Bla.. Bla..' Panjang aku bebel pagi tu.

Dia terperanjat. Dia menangis.

Marah betul aku pagi tu.

Dalam perjalanan aku senyap je. Dia pun senyap.

Tiba-tiba dia datang kat aku, 'Papa, Syafi minta maaf, malam tadi Syafi masuk kereta, gelap. Syafi bukak lampu. Syafi nak ambil barang dalam kereta. Papa lupa bawak masuk rumah. Mintak maaf Papa..' Dia kata kat aku.

Aku terus rasa bersalah. Istighfar panjang aku time tu. Memang semalam aku ada beli barang kat Tesco dan aku terlupa bawak masuk rumah.

Aku terus cium pipi dia.

Benar aku belajar sesuatu hari ini.

Hari tu bila ada seorang bapak pukul dan dera anak dia sampai meninggal, kita bukan main marah lagi. Macam-macam kita kata kat dia, bapa durjanalah, bapak tak bertanggungjawablah.

Tapi, dalam masa yang sama, samada kita sedar ataupun tak, kita pun hari-hari tengah 'mendera' mental anak-anak kita.

Kita kena ingat dera ni bukan setakat fizikal je, tapi penderaan mental jauh lebih mendalam dan kesannya sangat panjang. Mungkin sampai akhir hayat anak-anak akan ingat penderaan mental ni.

Mungkin ada yang tak tahu bahawa penderaan kanak-kanak ini, kita boleh dikelaskan kepada beberapa jenis, iaitu: penderaan fizikal kanak-kanak, penderaan mental kanak-kanak dan penderaan seksual kanak-kanak.

Kadang-kadang pagi-pagi, bila anak bangun lewat kita marah dia. 'Itulah papa dah kata tidur awal malam tadi!'. Anak bangun dalam keadaan mood dah tak best dah sebab kena marah. Pagi lagi dia dah kena marah dah.

Lepas tu, bila dia siap lambat, kita marah lagi.

Sekali lagi dia kena marah.

Kat sekolah pulak kita pun tak tahu apa yang berlaku kat sekolah. Mungkin cikgu-cikgu kat sekolah marah dia, bukan kita tahu pun kan? So, 3 kali dah dia kena marah.

Balik sekolah petang-petang, anak kita penat dah, entah macamana boleh pulak dia tertumpah air. Kita yang perasan ni terus marah dia. Kenapa tak pegang betul-betullah, mata letak manalah.

So, 4 kali dah dia kena marah.

Setelah penat satu hari kat sekolah, Maghrib tu boleh pulak anak kita tertidur kejap. Bila kita dapat tahu, apa lagi membebellah kita 'tak baik tidur lepas Asarlah, kenapa tidur maghrib-maghriblah'. Macam-macam kita bebel.

Bila malam menjelang, anak kita nampak kita free, so dia pun datang nak berbual dengan kita, nak cerita pasal apa yang dia dah buat kat sekolah. Ada kawan barulah, ada cikgu barulah. Punyalah excited dia nak cerita dengan kita.

Yang kita pulak. Bila anak datang nak sembang, kita buat acuh tak acuh je. Henset kat tangan tak lepas. Dari pagi sampailah nak tidur henset jadi 'teman setia' kita, sampai anak nak cakap pun kita tak pandang.

Hiduplah kita 'bertuhankan' henset 24 jam.

Lepas tu bila anak kita cakap ayat 'lebih baik aku jadi henset, mak ayah aku lebih menghadap henset berbanding aku anak dia. Tahu pulak kita nak marah kat dia, sedangkan hakikatnya itulah yang sebahagian kita dok buat hari-hari.

Sehari kita ada 24 jam, apa kata kita peruntukkan sedikit masa, contohnya waktu makan atau waktu senggang lepas maghrib atau lepas anak siap buat kerja sekolah, kita buang sekejap henset dan luangkan 'quality time' bersama anak dan keluarga. Detik masa bersama mereka adalah lebih penting berbanding berjam-jam masa yang kita bazirkan menghadap henset. Ye tak?

Diakhirnya anak ini penat dan tidur dalam keadaan dia tertanya-tanya, mak ayah dia ni sayang ke tak dia ni sebenarnya. Setiap hari, ada je yang tak kena kat mata mak ayah dia. Mesti ada saja salah dan silap mereka.

Budak-budak ni sampai keliru pada siapa mereka nak meluahkan perasaan, nak bercerita, nak mengadu. Bila nak bercerita kat mak ayah, mak ayah pulak buat acuh tak acuh.

Kalau nak tahu, ini adalah rutin yang dilalui oleh kebanyakkan kanak-kanak kat Malaysia. Dan kita sebagai ibu bapa perlu sedar tentang perkara ni.

Dalam diam sebenarnya kita tengah dera batin anak-anak kita.

Ingatlah bahawa anak adalah anugerah Tuhan, bukan tempat melempias marah kita 24 jam.

Jom, kita sama-sama muhasabah dan ubah sikit tabiat sikit-sikit asyik nak marah, sikit-sikit asyik nak maki anak-anak kita.

Bukan tak boleh nak marah anak. Sebab marah pun adalah salah satu proses pembelajaran.

Cuma apa kata selepas kita marah kita rasionalkan pada anak kenapa kita marah pada mereka. Ini basic parenting skills yang perlu setiap mak ayah ada. Anak takkan berdendam pada kita kalau kita pandai rasionalkan mereka lepas kita marah mereka. Rasional ni bahasa mudahnya ialah kita pi pujuk anak kita lepas kita marah dia.

Kita tengok contoh mak ayah kita tahun 80an, 90an dulu. Lepas mereka marah atau tibai anak mereka dengan getah paip, malam-malam mereka datang senyap-senyap pi urut atau sapu minyak gamat kat anak dia, ye tak?

Yes, macam yang aku cakap kita kena buat alternatif untuk rasionalkan anak-anak kita. Hukuman atau apa yang kita marah adalah untuk kebaikan masa depan mereka.

Mak bapak kita dulu tak belajar tinggi-tinggi pun boleh faham parenting skills ni berbanding parent zaman sekarang yang belajar sampai PHD tapi tak boleh nak hadam benda asas ni.

Ok, mulai esok apa kata kita cuba ubah tabiat suka nak marah kita. Kalau anak bangun lambat, apa kata kita suruh mereka tidur awal dan buat persiapan awal agar tak kelam kabut esoknya.

Sebagai mak ayah, kita kena ada pelan kontingensi pada anak-anak kita. Kalau anak tak boleh guna plan A, kita guna plan B. Sebagai ibu bapa, kita adalah 'pencorak' kepada kain putih(anak-anak) kita. Berjaya kita mendidik di rumah, InsyaAllah di sekolah, di universiti  ataupun dimana sahaja anak itu berada, dia akan menjadi yang terbaik, hasil didikan pertama ibu bapa mereka di rumah.

Mana-mana parent yang suka maki-maki anak, apa kata kita tukar makian itu kepada doa yang baik-baik kepada anak-anak.

Kalau kita suka maki anak b*d*h, ba**ang, apa kata kita tukar makian tadi kepada perkataan yang baik dan positif. 'Pandai betullah anak papa!' atau 'bijak betullah anak ayah ni!' walaupun time kita tengah marah. Kan doa ibu bapa adalah antara doa yang mustajab. Betul tak?

Jom kita sama-sama berubah. Status ini relevan buat diri saya dan sahabat semua. Sharelah kalau hangpa rasa status ni bermanfaat, ye.

Friday, 9 February 2018


Tuesday, March 17, 2009

Capati ooh capati..



Alhamdulillah syukur pada Allah Ta'ala. Hari ni masih diberi nyawa bernafas utk menambahkan ibadah kepadaNya. Selepas solat subuh berjemaah bersama suami tercinta, seperti biasa, ku alunkan alQuran alKareem. Surah pilihan hari ni surah Yusoff. Moga2 zuriat yang bakal lahir dapat mencontohi peribadi Nabi Yusoff dan kekacakan Nabi Yusoff. 

Isteri..namanya pun isteri dan perempuan. Mindaku ligat berfikir nak sediakan sarapan apa buat suami, umi,abah n adik2. Tiba2 terlintas menu yang berada di ranking pertama mindaku, CAPATI.. apa lagi ari ni kami semua bersarapan capati yang garing+kuah dal dan ayam goreng.. Alhamdulillah anak solleh ummi pun turut rasa makan capati pagi ni heheh. MMmm jom kita kongsi sedikit info khasiat yang ada dalam CAPATI..

Capati dikatakan lebih menyihatkan daripada nasi. Benarkah atau hanya andaian semata-mata? Sebanyak 40gram beras menghasilkan satu cawan nasi iaitu 138 kcal kalori. Manakala 1 keping capati seberat 40 gram adalah 136 kcal kalori. Jadi, tidak banyak beza di antara keduanya.

Bagaimanapun, bila kita makan nasi, kita akan makan pelbagai jenis lauk-pauk lain. Lauk itulah yang akan menambahkan kalori. Berbanding dengan capati yang selalunya dihidangkan dengan kuah dal atau kari.Pilih kari tanpa santan supaya kalori tidak bertambah.

Oleh kerana capati diperbuat daripada tepung atta, maka ia lebih mengenyangkan kerana kandungan serat atau fibernya. Secara dasarnya,setiap hidangan capati mengandungi 80 kalori, 15 gram karbohidrat dan 3gram protein serta sedikit lemak.

Saturday, 3 February 2018

Jemaah Dakwah & Tablik..

Jgnla di halau mereka bila dtg ke Masjid & Rumah kita..

TABLIGH

1. Pada tahun 1990 an dulu, saya keluar bersama Tabligh. Sewaktu kami di New York seorang sahabat diminta bercakap dalam sesi iman dan amal.

2. Kata beliau, biar kita pijak dunia, bukan peluk dunia. Saya tak faham sangat apa maksud dia ketika itu. Apabila semakin tua, barulah saya mula faham.

3. Apabila kita peluk dan sayang dunia, kita nak semua benda yang ada di atas dunia ini. Kita nak kereta besar, nak rumah besar, nak tv besar, nak sofa besar, nak dapur besar. Akhirnya, hutang kita jadi besar. Dan stress pun semakin besar.

4. Sebaliknya, orang yang pijak dunia tak kisah dengan semua itu. Dia hidup tanpa ropol. Oleh kerana dia hidup minimalist, dia tak perlukan belanja yang banyak dan boleh travel ke sana-sini. Bawa satu beg cukup. Macam Tabligh.

5. Hari ini kita sebut orang yang travel satu beg ini sebagai backpacker. Dalam istilah baru, experience economy. Millennial ramai dalam golongan ini. Mereka kurang cenderung membeli barang tetapi lebih cenderung membeli pengalaman. Mereka minum di Starbucks bukan kerana nak minum kopi atau teh. Kalau nak minum kopi atau teh, di gerai pun boleh. Mereka pergi Starbucks kerana Starbucks menjual pengalaman suasana.

6. Mereka tak perlu beli kereta, ada Uber. Apabila era kereta tanpa pemandu nanti, semua orang tak perlu beli kereta. Panggil Uber saja. Inilah sharing economy. Satu kawasan perumahan boleh berkongsi 10 buah kereta. Nak gunakan, panggil. Dan kereta tanpa pemandu akan tunggu di depan pintu pagar.

7. Orang yang cari makan secara digital nomad tak perlukan rumah. Mereka boleh tinggal di Berlin, Jakarta atau Windhoek berapa lama yang mereka mahu melalui Airbnb. Mereka juga tak perlu ada pejabat. Mereka boleh gunakan coworking space, seperti WeWork.

8. Dalam sharing economy, kita tak perlukan tv lagi. Buat apa buang masa tunggu siaran tv kalau kita boleh tengok YouTube, Netflix dan sebagainya. Facebook pun ada live.

9. Orang yang pijak dunia, tak perlukan harta dan barang. Inilah yang saya maksudkan, bahagia bukanlah apa yang kita miliki tetapi apa yang kita rasai. Ini konsep experience economy.

10. Saya sudah tak lakukan jaulah lagi. Namun pengalaman memikul periuk belanga di subway NYC sewaktu muda mendidik saya sehingga ke hari ini. Sekarang baru saya tahu rupa-rupanya Tabigh sudah lama faham konsep digital nomad, experience economy, dan sharing economy!