Gelatin Haiwan Termasuk Babi, Halal Dimakan – Yusof Al-Qardhawi
By Editorial June 6, 2014 : 7:28 pm Shah Alam – Ulama tersohor dunia Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi memberitahu gelatin haiwan termasuk babi adalah halal untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia ditransformasikan menjadi bahan yang lain. Memetik kenyataan daripada laman rasmi ulama tersebut, beliau menjawab kekeliruan pengguna, terutamanya dari masyarakat Islam berkenaan status halal sesuatu produk yang dicampuri unsur mengelirukan termasuk haiwan tersebut. “Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat). Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasimenjadi sesuatu bahan yang lain – asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain – contohnya menjadi sabun. “Para fuqaha’ berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan. “Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud. Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, – dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, – dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal),” ujar Yusuf Al- Qardhawi dipetik sebagai berkata. Bulan lalu, rakyat Malaysia dikejutkan dengan dakwaan laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mengatakan dua produk coklat Cadbury – coklat susu dengan kacang Hazel serta coklat susu dengan badam, dikesan mengandungi DNA babi atau ‘porcine’. Apa yang menjadi persoalan sehingga kini adalah KKM dikatakan membuat ujikaji itu, sehingga terjumpa DNA babi, setelah memilih coklat berkenaan secara rawak di pasaran. Setelah isu itu mencetuskan kemarahan ramai pihak Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) pula memainkan peranannya dan membuat ujikaji yang sama namun coklat itu diambil terus dari kilang Cadbury dan bukannya diambil secara rawak dari pasaran, seperti mana dibuat KKM. Perkembangan terbaru selepas ujikaji yang dilakukan oleh Jakim itu mengesahkan dua produk Cadbury tersebut adalah tiada unsur babi sekaligus halal untuk dimakan. Meskipun begitu, rakyat Malaysia kini masih berasa was-was berikutan masyarakat terdedah kepada membeli coklat yang sama diambil KKM untuk ujikaji itu dan bukannya produk yang selamat (dari kilang) sepertimana di analisa Jakim. Baca : DNA Babi Halal Dimakan – Dr Asri 103 Responses to “Gelatin Haiwan Termasuk Babi, Halal Dimakan – Yusof Al-Qardhawi”Leave a Reply |
Saturday, 7 June 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Takkan bila dikatakan haram makan daging babi, part yg lain seperti tulang,kulit, bulu nya halal plk
perlu diselidik terlebih dahulu sumber kenyataan tersebut..
Perlu kepada pencerahan yang lebih kerana dna adalah kata kunci dalam perkara ini. Mengikut ijtihad baru Dr Yusuf, ia lebih kepada hal yang fizikal seperti perubahan bentuk kepada bentuk lain. Padahal dna tidak boleh ditransformasikan kecuali dna spiderman.
Kalau ragu tinggalkan, ini perkara ijtihad. Kalau bukan ulama diam2 sudahlah, Al Quran pun tidak hafal dan hadith jauh lagi…usah memandai cemuh dan cela ulama.
Bila komen tidak ilmiah, itu namanya jahil murakkab.
Klw xnk mkn… xpyah mkn… islam itu mudah…
pasal tu allah me wajib kn kita yg islam baca quran dan pahami arti quran wallawaklam
Laa haula wa laa quwwata illa billah.
http://www.qaradawi.net/new/component/content/article/220-2014-01-26-18-21-41/2014-01-26-18-26-08/632-#لحم الخنـزير أم كل المشتقات؟
Tak setuju? Ragu? Pergi belajar dengan ahli-ahlinya. Masuk sekolah balik, kaji AlQuran dan hadith2. Berbincang, berdiskusi, berlapang dada. Org berilmu ada akhlak yg jelas dilihat. Org x berilmu pun boleh nampak akhlak kat mana.
Stop being lazy and stupid.
if we are stupid,
we dont be here,
reading all of this.
no one is stupid.
Allah make everyone perfect.
saudari muslimah,
jaga ihktilatnya.
Siapa lagi yang berpendapat sedemikian?
Adakah pendapat ini lebih menghampirkan diri seseorang pada taqwa?
Dan keraguan saya lbih besar drpda pmbnaran
Wlawpun yg mngtkan itu ulama..
Kcuali ada hdist dan ayat quran.
mana sumber ? selagi takda tunjuk sumber yg sah jangan percaya.
ما دمنا في الطعام الله تعالى يقول (حُرِّمت عليكم الميتة والدم ولحم الخنـزير) فهل المحرم هو لحم الخنـزير فقط بناء على نص الآية أم أن كل مشتقات الخنـزير محرمة؟
القرضاوي
لا بل كل ما يؤكل من الخنـزير، يعني اللحم والشحم والكبد فهو لا يقصد اللحم فقط والدهن مثلاً مسموح، لا بل كل أجزاء الخنـزير محرمة.
المقدم
هناك أنواع من المأكولات يدخل فيها الجيلاتين الحيواني وهي أشياء مشتقة من عظام الخنـزير.
القرضاوي
هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.
Kristian menyimpang dari ajaran asalnya disebabkan perubahan yang sedikit demi sedikit dari tidak ketara sehingga jauh menyimpang kini ianya dianggap Hala semua!!!! Perkahwinan sejenis juga telah mula diterima oleh sebahagian dari gereja Kristian disebabkan takut dikatakan ketinggalan zaman perubahan!!!
Diharap umat Islam Jelas dengan apa yang JELAS!!!! Tak perlu menerima fahaman atau toleransi baru dari sesiapa yang menyimpang dari yang JELAS walaupun mereka dikalangan ulamak yg kononnya tersohor …. namun mereka tetap manusia yang tetap dan bakal melakukan kesilapan!!!
Aku adalah cina muallaf. Sebelum aku memeluk Islam dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, dah macam orang ketagih ganja. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah.. Sekarang Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu dalam Islam tak boleh makan babi, haram. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni? Seminggu aku terlantar di hospital lepas masuk Islam. Jadi, masa kat hospital tu aku berfikir cara mengatasi masalah aku tu.
Akhirnya, aku mendapat satu idea. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia bagai binatang minyak yang penuh. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisik kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Bila dia berak saja, aku terus vacuum. Begitulah kehidupan aku dan babi tu selama 2 tahun.
Selepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu telah tiba. Ketika aku nak sembelih babi ni, baru aku tahu yang babi ni tak ada leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi. Sangap gila! Lagipun aku dan bisik 2 kalimah syahadah dan bagi tazkirah kat babi ni. Apa ada hal. Lepas tu, aku pun goreng babi tu dan makan.
Tengah sedap melantak, aku nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. “Ustaz! Jom makan. Babi Islam ni. Halal!” Tergamam ustaz tu. Lantas ustaz tu memberi penjelasan kepada aku. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Sekarang aku dah faham. Aku dah bertaubat dan menjadi seorang muslim sejati.
Kesimpulan
Begitu juga dengan soal couple. Kononnya islamic couple. Bila dating, dating kat tempat orang ramai, bukannya tempat gelap. Si Gadis pakai jubah bertudung labuh. Si Jejaka pula berjubah dan serban di kepala. Dating bukan untuk buang masa. Keluar bawak Al-Quran. Bila berhenti makan, siap Taddarus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Kat rumah, sms atau call pagi-pagi buta suruh bangun qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu? Hahaha..
Kalau benda itu haram, ia tetap haram walau kita cuba apa cara sekalipun untuk menghalalkannya. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Allah melarang perhubungan lelaki-perempuan bukan mahram tanpa sebab yang dibenarkan syarak! Islam halalkan couple sekiranya sudah bernikah, bukannya sebelum kahwin.
gelatin daripada haiwan diperolehi melalui proses extraction dan bukan secara tindak balas kimia organik mahu pun bukan organik (transformasi dari satu bahan ke bahan lain). jadi tidak hairan jika DNA haiwan dapat dikesan dalam ekstrak2 haiwan berkenaan.
kita umat islam tidak patut mengikuti jejak langkah ahli2 kitab yang menelan bulat2 apa yang diperkatakan oleh ketua2 agama mereka, dan tidak patut mengikut jejak langkah kaum firaun yang menyembah2 para pemimpin.
yang haram itu jelas dan yang halal juga jelas.
^_^
Sbb xtahu Babi tu haram
Orang yang bernama Islam tetapi bukan Islam yang sebenarnya tidak layak untuk mempersoalkan halal dan haram
http://www.qaradawi.net/new/component/content/article/220-2014-01-26-18-21-41/2014-01-26-18-26-08/632-
Walau bagaimanapun saya berprasangka terhadap pengumuman Kementerian Kesihatan yg membuat kenyataan yg tidak pernah dibuat sebelumnya dan gagal mengesahkan kajian mereka samada dengan pihak JAKIM ataupun pihak makmal berekriditasi ataupun pihak ketiga yg ada kepakaran mengesahkan prosedur kajian mereka bebas dari kontaminasi sampel kajian.
Seperti mereka mahu memalukan JAKIM, atau sengaja menarik perhatian umum daripada lain2 isu yg berlaku ketika itu, ATAU yang bakal berlaku selang seminggu selepas pengumuman yg mereka buat.
ALLAH lebih mengetahui.
Pertama skali kita menghormati beliau sebagai seorang ulama. ..tp bg sy sendiri bnyak fatwa2 beliau yg kita xsetuju.terlalu bnyak tafarrud(penyendirian yg berbeza dgn jumhur)..cthnya beliau mngharuskn bersalaman antara lelaki dgn wanita ajnabi selagi aman drpd syahwat!..dn bnyak lg.
Dlm perkara d atas beliau mnggunakn qaedah ISTIHALAH..iaitu sesuatu yg asalnya najis bila bertukar asalnya, akan bertukar hukumnya.
Dlm isu istihalah mmg betul ada pndgn bgitu.al qardawi menggunakan pndgn mazhab hanafi..tapi sebenarnya hasil kajian oleh saintis drpda institut halal upm,isu gelatin berbeza dgn mslah bgkai babi mereput jd garam/abu.kerana dlm gelatin perubahan yg berlaku tidak mnyeluruh.DNA masih ada..DNA ni mcm tali pnjang..dlm gelatin mknan DNA tu meskipun bukan kesemua tapi ia umpama tali yg telah dikerat pndek2.
Apapun,pndgn yg mharamkan lebih tepat
..pndgn qaradhwi ini merupakan slh satu pndgn dlm mesyuarat fatwa majma’ fiqh islami tntg isu gelatinbabi..namun,ketetapan yg dibuat oleh majmak fiqh islami ialah mgharamkan sbrg bntuk produk mknan yg terhasil drpd sumber BABI.
Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan sbgai Haram.sejajar dgn fatwa Majma Fiqh Islami & Lajnah Ifta Arab Saudi..hanya European Fatwa Council n Fatwa Kuwait mghalalkan.
Jumhur ulamak (hanafi,syafie & hanbali) menyatakan bahawa pgharaman daging babi turut bermaksud pgharaman sebarang bahan yg berasal drpda babi.babi dikira sbgai najis ‘aini kerana itu ia adalah haram digunakan..pndapat zahiri mgharuskan pggunaan babi yg selain daging.
Rujuk juga hadis yg mana nabi turut mgharamkan shbt mggunakan lemak babi untuk kegunaan dlm pkapalan..so,jelas bahawa selain daging turut haram kerana klau diikutkan,lemak bukannya dari kategori daging pun..
Jangan ikut pendapat ulama kontemporari/moden/akhir zaman.
Benda haram masuk dalam badan buat kita semua jadi MALAS beribadat. Leka dari ingat ALLAH.
Dalam mazhab syafie konsep ini tidak diterima pakai kerana kita dah belajar dalam bab najis mughallazah bahawa segala suatu yg ada kena mengena dgn anjing dan babi, samaada daging, lemak, DNA atau apa saja hukumnya adalah haram….
Ihalah yg diterima pakai hanya utk dua perkara saja. Pertamanya ialah cuka, yang disaat jadi tuak ia adalah haram dimakan kemudian selepas bertukar jadi cuka maka halallah ia dgn nas dari hadis. Begitu jua kulit binatang yg tidak disembelih atau kulit binatang yg haram dimakan adalah suci selepas disamak, ini juga sabit melalui nas…
Selain dari dua perkara ini tak dibenarkan ihalah.
Lagi satu apabila ada ulama kata halal dan ada pulak yg kata haram, maka hukumnya dah jadi syubhah. Maka berpeganglah pada dua hadis Nabi saw: da’ Ma yuribuka ila mala yuribuka) tinggalkan lah perkara2 yg meragukan kamu, dan pergilah mencari perkara yg tidak meragukan kamu.
Barangsiapa yg menjaga dari perkara syubhah bererti dia telah menyelamatkan agamanya, dan maruahnya.
Orang yg wara’ adalah orang yg meninggalkan benda2 syubhat.
Wallahu a’lam.
Solatnya tidak pernah dirumah setiap waktu di masjid tapi soal harta dia sanggup menipu dan tamak. ini adalah mungkin sebab hobi dia suka makan coklat bergelitin
Janganlah kita umat Islam mudah melatah dengan sesuatu perkara yang sedang diuji kepada kita . Bersabarlah , jangan mudah menuding jari kpd sesiapa .
Allah bersama kita , yakinlah isu ini akan diselesaikan secara hikmah . Semoga Allah meredhokan kita dunia dan akhirat . Amin Ya Rabbalalamin.
Darah asal najis tetapi apabila bertukar menjadi Kasturi maka ia halal digunakan.
Dalam fekah perkara seperti di atas dinamakan ‘Istihalah’.
Istihalah iaitu bertukar satu hakikat kepada hakikat yang lain, dipakai kaedah ini dalam fekah pada bab ‘Qawaeid Fekhiyyah’.
Adapun Istihalah dalam hukum akal di namakan mustahil iaitu mustahil atas Allah bersifat dengan sifat kekurangan.
Itulah antara hukum hakam yang dikeluarkan dalam Islam dalam kata lain Qawaeid Fekhiyyah.
Bagaimana cara berubah hakikat sesuatu kepada hakikat yang lain seperti arak bertukar menjadi cuka maka berlaku ikhtilaf ulama’ padanya.
Seperti bertukar arak menjadi cuka dengan sendirinya iaitu tidak sebab kita seperti kita masukkan sesuatu ke dalam arak tersebut supaya segara menjadi cuka maka tiada ikhtilaf pada sucinya dan halal dimakan.
Adapun jika kita ambil arak dan dimasukkan sedikit ke dalam cuka maka kita kata suci cuka sebab bercampur arak tadi, maka iaitu tidak ada oleh mana-mana ulama Islam berkata tentangnya.
Seperti itu juga apabila kita letakkan DNA Babi dalam kuih cucurkodok maka kita katakan halal cucurkodok sebab DNA Babi larut dalam kuih cucurkodok maka perkataan ini dinamakan ‘cucukabi ‘ iaitu (cucurkodok + Babi ) maka tetap haram.
Inilah yang dinamakan istihalah seperti kaedah yang di bawa melalui Dr Yusuf al-Qardawi yang disalah ertikan oleh kebanyakan manusia. Wallahuaalam.
Daripada An-Nu’man bin Basyir berkata, “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik dan apabila seketul daging itu rosak, maka seluruh tubuh itu pun rosak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.” (HR. Bukhori dan Muslim)
Hikmah Dan Aplikasinya.pdf” oleh ust Nizam abd Kadir download & baca amat bermanfaat utk kefaham org awam spt kita agar berlapang Dada dlm bab khilafiah ni.
http://www.ourlovebonding.com